Ulotkarnia
Jysk Jysk Kaszubski Bank Spółdzielczy Leroy Merlin
Facebook

Logowanie

Zamknij
Elo
Dodaj artykuł
http://optykbartek.pl/

Pogoda

GWE24 - Prognoza pogody
http://erka24.pl

Sonda

Czy korzystanie z darmowego Internetu w pociągach i na peronach SKM będzie przydatna?
Oddaj głos

Gazetki reklamowe

http://gwe24.pl/animals.html

nk

Nasz Partner to wiadomosci.wp.pl

Ważniejszy hotel, czy biblioteka?

Autor: Rafał Korbut, fotografia: Radosław Kamiński, 2012-02-03 14:00
Władze muzeum chcą, by biblioteka powstała w pobliżu pałacu

Władze muzeum chcą, by biblioteka powstała w pobliżu pałacu

Przeznaczenie terenów przyległych do Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej pod budowę nowego budynku biblioteki – taki postulat przedstawili w imieniu klubu Platformy Obywatelskiej Arkadiusz Szczygieł i Jacek Gafka, radni miasta. Do biblioteki miałyby zostać przeniesione bezcenne zbiory historyka prof. Gerarda Labudy.
- Z takim pomysłem występujemy również w imieniu przedstawicieli muzeum – tłumaczy Jacek Gafka. - Działka w pobliżu muzeum (za rzeką Cedron, teren dawnego MZEAS-u) to najlepsza lokalizacja dla biblioteki. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu aspektu historycznego. Według ostatnich badań istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że na tych terenach natrafimy na pozostałości po pierwszej siedzibie Jakuba Wejhera. Zachował się opis historyczny tej posiadłości. Dopiero w późniejszym okresie Przebendowscy, a następnie Keyserlingkowie wznieśli swój pałac w oecnej lokalizacji. Ale przez cały czas teren wokół był traktowany jako całość zespołu pałacowo-parkowego. Uważamy, że nie powinno się tego zmieniać. Biblioteka, która powstałaby w tym miejscu, znakomicie wpisałaby się w architekturę i charakter tego obszaru miasta.

Biblioteka miałaby nosić imię prof. Gerarda Labudy i miałyby się w niej znajdować bezcenne zbiory tego historyka. A są to bardzo pokaźne zbiory, liczące ok. 22 tys. woluminów, poświęconych historii regionu. Prof. Labuda zbierał te pozycje przez całe swoje życie. Obecnie od wielu miesięcy te historyczne3 opracowania znajdują się w magazynie, ponieważ nie ma odpowiedniego miejsca, gdzie można by je posegregować i udostępnić. Na razie nikt nie może korzystać z tych publikacji, a przedstawiciele muzeum nie zdradzają nawet miejsca, gdzie te zbiory się znajdują, z obawy przed tym, aby ktoś nie ukradł tych publikacji.

Przypomnijmy: Biblioteka im. prof. Labudy w Wejherowie miała być budowana już 2 lata temu.

- Miasto jest właścicielem działek, musiałoby chcieć sprzedać i zmienić plan zagospodarowania przestrzennego – mówi Jacek Gafka, radny Wejherowa (PO). - Wówczas powiat, jako organ prowadzący muzeum, mógłby rozpocząć tę inwestycję. To niezmiernie ważne, naszym obowiązkiem jest zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania i udostępniania tych bezcennych zbiorów obecnym i przyszłym pokoleniom.

Ale władze miasta mają inne plany na zagospodarowanie działki w pobliżu muzeum – chcą tam w przyszłości wybudować hotel.

Bądź na bieżąco - śledź nas na Facebooku!Powrót

Podobne artykuly

SELECT artykuly_id, artykuly_alias_tytul, artykuly_tytul, artykuly_tagi FROM artykuly WHERE (artykuly_tagi_podobne LIKE '%biblioteka%' || artykuly_tagi_podobne LIKE '%muzeum%' || artykuly_tagi_podobne LIKE '%gerard%' || artykuly_tagi_podobne LIKE '%labuda%' || artykuly_tagi_podobne LIKE '%wejherowo%') && artykuly_status='opublikowany' && artykuly_id<>'6516' && artykuly_data<='2012-05-20 00:13:44' ORDER BY artykuly_id DESC LIMIT 9
Trzecioligowcy na wyjazdach. Orkan broni lidera Wielki Maraton Zumby Wejherowska Noc Muzeów Orkan liderem! III - ligowcy z kompletami punktów Gimnazjaliści spotkali się z Gryfem Co dalej z przedszkolem? Czołowe zderzenie, cztery osoby ranne Gryf Orlex przegrywa w 90 minucie

Opinie (31)

Autor:
Komentarz:
Dodaj opinię
zorientowany
Zgłoś naruszenie 2012-02-10 11:38:34
Ad vocem kaszub-wej. Nie bardzo widzę rolę Prezydenta w odchwaszczaniu terenu wokół Pałacu. Chyba że chodzi o teren parku poza Muzeum.Tu przyznaję że wyniki są prawie adekwatne do zainwestowanych środków.(parę milionów w skali kilku lat, w tym oczywiście środki unijne).Natomiast na działce muzealnej wszelkie prace były realizowane ze środków powiatu, miasto kilka lat temu (chyba w 2007 lub 2008) zbudowało bramę bez płotu, w myśl wcześniejszych porozumień. Poza tym dofinansowało renowację fontanny w 1/3 wysokości kosztów (50 tys.) Natomiast to że teren wokół pałacu (muzealny) wygląda jak dziś było wynikiem ubiegania się o środki z powiatu , głównie z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przez ostatnie 4 lata rokrocznie około 50-100 tys. inwestowano w teren wokół Pałacu. Były poza tym również środki z dwóch projektów unijnych realizowanych przez miasto, których partnerem był powiat i muzeum.Czyli wkład finansowy ponosił powiat plus środki unijne.
Więc pisanie że świetność Pałacu zawdzięczamy władzom miasta jest delikatnie mówiąc mijaniem się z prawdą. Druga rzecz do sprostowania to fakt że pałac od 16 lat remontowało ministerstwo kultury i darczyńcy. Zapomniałeś łaskawie o powiecie, który rokrocznie przeznaczał znaczne środki (w ciągu 10 lat ponad 2 mln). Zgadzam się że trudno prowadzić dyskusję z Tobą. To że organizatorem jest powiat i województwo nie oznacza że Muzeum jest powiatowe i że wszystko co robi ponadto jest zaspakajaniem czyjegoś EGO. Gdyby nie robiło się nic i było tylko strażnikiem pieczęci to pewnie lista zarzutów byłaby dłuższa. Jeśli ktoś porówna sobie muzeum sprzed 2008 roku i dziś zapewne zauważy zmiany, chociażby otwarcie i dostępność przez cały rok, wzrost frekwencji, szerszy PR i nowoczesność (komputeryzację, digitalizację).Przeczytaj sobie najpierw cele statutowe na stronie muzeum i nie pisz głupot że ktoś chce zastąpić archiwa narodowe, bo chociażby dowodem na rangę i jakość muzeum jest fakt umieszczenia go na liście 110 muzeów rejestrowanych (jeszcze za czasów dyrektora Brezy). Od zaspokajania swojego EGO są lepsi ode mnie w mieście -przykład Filharmonia.Na tym kończę ten dialog bez przyszłości. Ani ja Ciebie nie przekonam, ani ty mnie , więc darujmy sobie ...Pozdrawiam i bez odbioru...
kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-10 07:40:22
Gdzie się podział artykuł o szkole w Bieszkowicach- cenzura????????????????
kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-09 23:58:20
Szanowny zorientowany- pewnie sobie ponownie nagrabię, ale co mi tam. Jak mnie pamięć nie myli to właśnie obecne władze(czytaj Prezydent) - pokazały świetność pałacu wydając walkę chwastom.
Wiem powiesz pałac remontowało ministerstwo i darczyńcy fakt. Ale co by się dział gdyby był on w otoczeniu dawnego parku- to też spuścizna naszych przodków zapomniana przez byłych włodarzy miasta). Teraz aż miło wejść do parku i jak jest coś ciekawego wstąpić do muzeum.
Faktycznie nie jestem w stanie dalej prowadzić tej dysputy z Tobą. Mam wrażenie, że chcesz z powiatowego muzeum zrobić i zastąpić archiwa narodowe i temu podobne instytucje powołane do tego. Czy nie jest to przerost wartości nad treścią? Mam wrażenie, że chcesz komuś coś udowodnić i zaspokoić swe EGO, wciągając w prywatna wojnę niezorientowanych mieszkańców miasta.
Pozdrawiam.
zorientowany
Zgłoś naruszenie 2012-02-09 19:32:10
Szanowni czytelnicy i dyskutanci. Mówimy o kubaturze ok.3,5 tys. metrów, mieszczącej działy:Literatury i Prasy, Bibliotekę prof.Gerarda Labudy,Muzyki,Starodruków i Rękopisów,Dokumentów Życia Społecznego,Sztuki i Pamiątek po Pisarzach. Ponadto w budynku tym zaplanowano:salę konferencyjną, introligatornię,pracownię konserwacji papieru,komorę do gazowania zbiorów,garaże podziemne oraz galerię (być może Mariana Mokwy). Więc proszę o więcej wyobraźni...Co do hotelu, to od kiedy Prezydent decyduje centralistycznie i nakazowo- tu ma być hotel,który przyciągnie turystów? O tym zdaję się decyduje wolny rynek,czy jest taka potrzeba, czy znajdzie się inwestor.A na razie od kilkunastu lat chwasty rosną na będącej "kością niezgody" działce.
Aleksandra
Zgłoś naruszenie 2012-02-09 07:17:50
"kaszub-wej." podoba mi się Twój pomysł odnośnie : biblioteka w Filharmonii. Tylko czy projektanci tej budowli przewidzieli taką możliwość ? Znalazłoby się miejsce, które spełniałoby wymogi techniczne do ekspozycji i przechowywania woluminów ? Jedna sala to chyba zbyt mało. A może jest jeszcze czas na ewentualne zmiany w projekcie ?
"zorientowany" może zechciałby odpowiedzieć .

kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-08 22:51:04
Kaszub- zgadzam się z tobą w całości. Mam nawet dalej idącą propozycje dotyczącą biblioteki imieniem prof. Labudy powinna ona znajdować się w budowanej Filharmonii Kaszubskiej(WCK). Nie ma w Wejherowie godniejszego miejsca. Było by to połączenie przeszłości z współczesnością. Było by to miejsce, które zawsze i bez względu na wydarzenia (repertuar) przypominało kaszubskich korzeniach i WIELKICH tego regionu. Przy okazji dzierżawa przez powiat jednej z sal dałaby filharmonii kożysci materialne a ich wykorzystanie wpłynęłoby na rozwój kultury kaszubskiej. Co do hoteli podpisuje się dwoma rękami.
Pozdrawiam.
PS. Ale na to potrzeba politycznej zgody- oczywiście w powiatowym i wejherowskim wydaniu, bo gdzie indziej już by tak było.
KASZUB
Zgłoś naruszenie 2012-02-08 21:23:40
Jezeli dyskutujemy juz na temat Biblioteki jak rowniez Hotelu, to chcialbym w bardzo krotkiej wypowiedzi wyrazic aprobate do Budowy Biblioteki jak rowniez Nowego Hotelu.
Dlaczego wychodze z takiego zalozenia ?- poniewaz jak juz szereg komentatorow wypowiada sie ze jedna peka w szwach i druga sprawa znamiennosc sporych zasobow ktore nie posiadaja prawidlowej reprezentacji jak rowniez mozliwosci do zapoznania sie mieszkancow z ich znamiennych bogactw literalnych.To jest moje stanowisko odnosnie Biblioteki,- oczywiscie jesli chodzi o miejsce na nia to niepozostalbym przy Zamku lecz staralbym sie uzyskac miejsce w ogolnodostepnym dojsciu do niej tz. w miescie gdzie wszyscy mieszkancy maja mozliwosc szybkiego dotarcia do niej.

Jesli chodzi o Hotel jestem za wybudowaniem Hotelu z prawdziwego zdazenia ze wszystkimi mediami w nim i tutaj uwazam ze sa dwa miejsca, 1.- Dzialka po Przedsiebiorstwie LAS,
2.-Dzialka na Kaszubach w obrebie drogi K-6 na przeciwko dworca W-wo Nanice.
Wejherowo na dzien dzisiejszy co prawda ma dwa Hotele tj. Marmulowski stara siedziba ZUS, ktory nie stwarza na dzien dzisiejszy standartu wysokiej klasy w wieku XXI.
Hotel z mego punktu powinien byc zakwalifikowany do kategori IV lub V. Nie chce w komentarzu wypisywac ujemnych cech ktore w tymze Hotelu sa do zaobserwowania.
Natomiast Hotel ktoryy usytuowany jest na bylym placu w kierunku do jednostki wojskowej rowniez nie spelnia wymogow gosci Hotelowych, zabytek pokomunistyczny.
Jak zapewne sie zorietowaliscie z mego komentarzu i jedna jak rowniez druga Inwestycja jest potrzebna.
kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-08 11:09:28
Zorientowany- dzięki za lekturę. Trochę wzbogaciłeś moja wiedze, ale nadal mnie nie przekonałeś, co do konieczności budowy biblioteki. Zagospodarujmy wpierw dobrze to co jest i należy do kompleksu pałacowego, potem myślmy o nowych inwestycjach.
Aleksandro-„ kuluarowo – salonowe życie miasta” jest mi znane li tylko z wypowiedzi prasowych telewizyjnych oraz internetowych dyskusji. Staram się na bieżąco śledzić wszystko, co dotyczy miasta Wejherowa i całego powiatu.
Wejherowianko- to ze pada snieg a potem przyjdą roztopy to tez wina Hidebrada, Bochinskiego i całej ekipy!.Urzędnicy powiatu już podjęli jedna decyzje wbrew ( z tego co mi wiadomo ) planom zagospodarowania przestrzennego, Rezultat buduje się kolejny market przy ulicy kwiatowej. I jak śledzę nikt nie pisze ze to spowoduje upadek kolejnych małych sklepików w tym rejonie, że zubożeją kolejne rodziny, ze zaniknie rodzimy handel. Nikt tez nie podnosi alarmu ze już teraz na kwiatowej panuje chaos komunikacyjny, że wjeżdżające autobusy nagminnie łamią przepisy ruchu drogowego ( skręcając w lewo – zakaz i dwie ciągłe linie).Ale aż strach pomyśleć, co by się działo na forach gdyby taką decyzje podjęli miejscy urzędnicy. A wiec wiecej obiektywizmu w swych wypowiedziach.
Pozdrawiam

Aleksandra
Zgłoś naruszenie 2012-02-08 07:12:04
Iż do tablicy zostałam wywołana, wypada ustosunkować się .
Do :kaszub-wej."
Ad.1 - Nie wiedziałam. Ja tylko prostym zjadaczem chleba jestem. Chwała więc Panu Profesorowi i brawo dla tych, którzy ten pomysł "odkurzyli".
Ad.2 - Muszę przyznać, że troszeczkę mnie rozbawiłeś. Należę do grupy osób radujących się, że w Wejherowie powstaje nowy przybytek kultury. A że z takim rozmachem i takimi kosztami - to sprawa wielce dyskusyjna i nie o tym temat. A czy "przyciągnie rzesze", to też tak nie do końca pewne. Bo czymże ?! Mamy namacalne dowody, że sami Włodarze wprowadzili wyjątkowo zaostrzone oszczędności w kulturze i to na kilka następnych lat. Bolące (przynajmniej dla mnie)jest zmniejszenie ilości letnich koncertów, festynów, festiwali itp. Organoleptycznie da się też zauważyć znaczny regres poziomu wykonawców zapraszanych na miejskie imprezy. Nie przypuszczam więc (chociaż życzę tego sobie i współmieszkańcom), aby nagle, po ukończeniu budowy Filharmonii, znalazły się środki na - jak to raczyłeś nazwać : "...ciekawy repertuar...".
Ad.3 - Nie chodziło mi o sezonowość, ale o tzw. styl architektoniczny.
Ad.4 - Zgadzam się .
Ad.5 - Z Twoich wpisów w tym i innych tematach można sądzić, że orientujesz się w pewnym zakresie w kuluarowo - salonowym życiu naszego Miasta. W zakresie na pewno rozleglejszym niż ja. Może wiesz ? I dobrze byłoby, aby to nie od fantazji pomysłodawców zależało. Niezważanie na realia, lekceważenie rzeczywistości ( na przykładzie budującego się "szklanego bunkra"), przyniosło już efekty.
Ad.6 - Skąd wiesz, że "jednostek" ? A może to głos "wielu". ?!
Ad.7 - Niestety, tu z Twoją wypowiedzią nie mogę polemizować. Nie mogę, do momentu aż mi wytłumaczysz, co rozumiesz pod zwrotem: "wyprowadzić" . Może i "trawka", "drzewka", "parking", "alejki" to romantyczne. Tylko co to da ? O ile z wypowiedzi "zorientowanego" mogłam wywnioskować, problem tkwi w rozrastających się zbiorach bibliotecznych. A że pomysł budowy biblioteki został przedstawiony, mniemam, że to też "realny pomysł".
Również pozdrawiam
kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-07 23:10:12
Do Aleksandry
1. Jak mi wiadomo pomysł budowy biblioteki nie narodził się w umysłach tych dwóch panów radnych. Inicjatorem- pomysłodawcą jest jeden z prof. U.G
2. Uważam ze właśnie filharmonia przyciągnie rzesze w tym kaszubska młodzież.( Co jest bardzo istotne) a ciekawy repertuar w sezonie letnim na pewno spowoduje większy ruch turystyczny. Uważam, ze nie zrobiła to biblioteka. Sam, jako turysta bardziej w zainteresowany jestem doznaniami estetycznymi niż umysłowymi a z prozaicznego powodu braku czasu.
3. Restauracja w piwnicy czy sezonowa w parku – oczywiście, że ta druga i to nie tylko z powodu jej lokalizacji, ale i tez walorów( mam namyśli przeciętnego turystę, który odwiedza Wejherowo).Proszę zapleść mi latem w niej wolny stolik.
4. Styl architektoniczny i rozmach. Ten pierwszy nie może odbiegać od całego kompleksu pałacowego(tak mi się wydaje) nie wiem czy jest, jaka kol wiek koncepcja. Nie wyobrażam sobie, aby było, to, coć, o czym tak niedawno się mówiło.
5. Rozmach – oj nie wiem, jaką przedstawiający panowie maja fantazje?
6. Tak mam dysonans i to estetyczny a nie osobowy. Nie rozumie, dlaczego chcemy na siłę uszczęśliwiać mieszkańców realizując pomysły jednostek.
7. I teraz moja wizja Palau(muzeum) i jego otoczeni.
-wyprowadzić mieszkańców zajmujących z młyna, domu ogrodnika i domu leśnika. Zrobić tam stałe wystawy tematyczne i na restauracje znalazłoby się tam miejsce.
- wyprowadzić i wyburzyć stojący tam blok socjalny ( nazywam go krzywym wieżowcem)
- całość zniwelować, posadzić trawkę i drzewka, zrobić mały parking i alejki połączone z parkowymi. TO dopiero by przyciągało rzesze turystów.( ale to mój autorski, trochę romantyczny ale realny pomysł).
Pozdrawiam.

wejherowianka
Zgłoś naruszenie 2012-02-07 22:57:52
Jeszcze w sprawie hotelu. Od wielu lat UM w Wejherowie próbuje wydzierżawić byłą Hindenburg Schule na hotel - piękny i niestety coraz bardziej niszczejący budynek. Jakoś chętnych nie widać mimo reklam i ogłoszeń. Słuszne wydają się zatem głosy mówiące o tym, że kolejny hotel nie ma racji bytu w mieście, a już w ogóle budowany od podstaw. Skoro nie ma chętnych na dzierżawę gotowego budynku w sercu miasta, to znajdzie się inwestor na wybudowanie nowego? Postawa prezydenta w tej sprawie przypomina psa ogrodnika...
wejherowianka
Zgłoś naruszenie 2012-02-07 22:50:45
Jak długo jeszcze władza w ratuszu będzieprowadziła bezsensowną i niszczącą miasto wojnę ze starostwem? Wszyscy klakierzy prezydenta jątrzący temat i podjudzający do sporów i wyzwisk powinni przyjąć do wiadomości, że to ich chlebodawca trzyma Muzeum w szachu. Działka, na której powinna powstać biblioteka historycznie należy do zespołu pałacowo - parkowego. Ewidentne jest, że Hildebrandt za nic jej nie odda, bo powstałaby konkurencyjna placówka kultury do Filharmonii. Dziwię się tylko staroście, że nie zadziała stanowczo w UM w Gdańsku, by wesprzeć Kamińskiego w walce o odzyskanie tego, co Muzeum się należy. Gadanie Bochińskiego, że oferowano inne działki jest typową dla ratusza gierką, mającą na celu pokazanie: patrzcie jacy my dobrzy i ugodowi - a oni nie chcieli, cóż...nie nasza wina! Bochiński jako wiceprezydent powinien trochę bardziej się szanować i zapoznać z faktami. A one świadczą na niekorzyść Hildebrandta i jego ekipy. Prezydent robi wszystko, by konflikt rozniecić jeszcze bardziej. O ile rozsądniej i lepiej dla jego wizerunku byłoby zwrócenie Muzeum działki, która historycznie należy do jego obszaru.

zorientowany
Zgłoś naruszenie 2012-02-07 22:39:13
Szanowny internauto o mylącym nicku kaszub-wej. (mylącym, bo Kaszub z Wejherowa by takich dyrdymałów nie pisał).
Ad 1. Twierdzisz że jeśli nasze zasoby literatury i prasy nie dotyczą powiatu wejherowskiego, to po co powielać zbiory.Przypomnę łaskawie że muzeum nie jest powiatowe z racji organizatora czy też zasięgu działania ale ma w swojej nazwie przymiotnik "kaszubsko-pomorskie". Dlatego codziennie dostajemy co najmniej kilka tytułów prasy od południa Kaszub po daleki zachód (nawet Szczecin). Żadne inne muzeum nie otrzymuje egzemplarzy obowiązkowych.Ani muzeum w Pucku , ani w Lęborku, ani w Kartuzach czy Kościerzynie nie mają tak bogatych księgozbiorów jak nasze, tym bardziej że jest jedynym muzeum literackim-kaszubskim i kto to podważa niech się najpierw oświeci w temacie.Ad.2 Piszesz o udostępnianiu księgozbioru w internecie. I znów lekcje niedokładnie odrobione. Przecież prawo autorskie nadal obowiązuje a nawet ku rozpaczy przeciwników ACTA może zostać zaostrzone. Tylko pozycje o uregulowanym statusie praw autorskich mogą być powielane w formie skanów w internecie. A przecież znaczna część tych publikacji nie ma jeszcze stosownych 70 lat od ukazania się, lub żyją spadkobiercy autorów.
Ad.3 Biblioteka prof.Labudy to nie tylko kaszubszczyzna, również średniowiecze, stosunki polsko-niemieckie, historia dyplomacji, a dokładnie co zawiera będziemy mogli sprecyzować po pełnej inwentaryzacji kolekcji,której zgodnie z wolą profesora nie można rozdzielać. Taka jest wola darczyńcy i trzeba ją uszanować, tym bardziej że było to dla nas wyróżnienie.(chętnych na tę spuściznę było wielu).
Ad.4 Co do frekwencji. Znów niedoinformowanie. Może korzystających ze zbiorów nie były tysiące, ale widać wyraźną tendencję wzrostową na przestrzeni ostatnich lat (np.2008- 8 tys., 2011 -21,7 tys.) Cieszy coraz liczniejszy udział dzieci i młodzieży -lekcje muzealne, warsztaty, ferie, wakacje w muzeum. A spotkania promocyjne i konferencje zawsze są kameralne, to nie jarmark wejherowski który kiedyś gromadził tłumy,nota bene ostatnio zaniechany przez organizatorów twierdzących że formuła się wypaliła? Na młode kabarety i jazz przychodzi do sali gimnazjum niepełna sala , można by spytać :to po co Filharmonia na 375 miejsc ?
Ad.4 Maszyny drukarskie- leżą bezpiecznie w magazynku w piwnicy, od czasu do czasu eksponujemy je podczas nocy muzeów czy dni otwartych czy EDD. Całość planujemy ukazać w przyszłości w budynku zabytkowego młyna , gdzie ma powstać ciąg historyczny od papiernictwa do drukarstwa.
Ad.5 Czy pozyskiwanie dodatkowych środków z działalności gospodarczej jest przejawem komercji czy zaradności? Dotacje organizatorów są znaczne, ale wszystkie pozyskane dodatkowe środki przeznaczamy na działalność statutową,czyli na wystawy, koncerty, wydawnictwa.Dlatego uznaje że autor pytań był po paru głębszych, ale mam nadzieję że odpowiedzi przeczyta na trzeźwo. Miłej lektury.
Sąsiad
Zgłoś naruszenie 2012-02-07 15:19:56
W Wejherowie hotele nie mają bytu. Restauracje umierają jak żołnierze na wojnie a co dopiero postawić duży hotel. Chyba panie prezydencie dla bezdomnych w zimie.
Aleksandra
Zgłoś naruszenie 2012-02-07 07:28:41
Na wstępie chcę zaznaczyć, że nie jestem ekspertem budowlanym i nie wiem czy pomieszczenia pałacu spełniają wymogi, aby tam usytuować bibliotekę . Nie wiem też, jak rozłożone są prawa własności działek. Moja opinia jest opinią tzw. konsumenta . Jak najbardziej jestem za opcją wybudowania biblioteki . Hoteli w Wejherowie jest wystarczająca ilość. Jakoś nie zauważyłam turystów nacierających drzwiami i oknami na te hotele. Nie przypuszczam także, żeby Filharmonia rzesze turystów przyciągnęła. Czy restauracja w Pałacu jest potrzebna ? Jeśli są goście i właściciel zadowolony jest, to czemu nie. Toto co stoi w parku raczej chluby miastu nie przynosi. Budynek biblioteki przy ul. Wałowej też raczej nie . Dla mnie wybór jest jasny - biblioteka.
Istotnym jest natomiast, w jakim stylu architektonicznym i z jakim rozmachem (finansowym) budynek ten autorzy projektu widzą w swoich marzeniach.
"kaszub-wej." - jeśli można, dlaczego tak optujesz przeciw budowie biblioteki ? Czy tylko za względu na pomysłodawców, czy ze względów estetycznych { "dysonans" w zespole pałacowo-parkowym}?
kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-07 00:06:30
Zorientowany i zamieszany- chciałeś merytoryczną dyskusje to proszę. Piszesz o33 tysiącach książek i 15 tysiącach czasopism. Ok.
Pytanie
Czy dotyczą one powiatu wejherowskiego?- Jeśli nie to, po co powielać zbiory innych o podobnym charakterze instytucji zajmujących się tym samym.( Z tego, co mi wiadomo każde nowe wydawnictwo dotyczące kaszub, dostaje lud zakupuje każde muzeum w naszym regionie.)
Zbiory śp., prof. Labudy( z pełnym szacunkiem), ale podejrzewam, że wiele pozycji z jego zbiorów już znajduje się w muzeum.( Przecież zajmował się kaszubszczyzna – a wiec zbierał między innymi pozycje książkowe)
Co z pomysłem udostępniania elektronicznego pozycji książkowych?-( Każdy zainteresowany amatorsko czy naukowo pewnymi zagadnieniami historycznymi związanymi z naszym regionem nie będzie siedział tygodniami w muzeum, lecz usiądzie przy komputerze- mamy XXI wiek.- Nie myślę o badaczach, ale ich jest garstka.
Z tego, co się zorientowałem najwięcej publiczności muzeum na w trakcie wernisaży i wystaw i to często współczesnych artystów( nie do końca przekonany jestem, że to jego rola- Organizacja) natomiast wszelkie promocje książkowe lub dyskusje merytoryczne na temat kaszub gromadzą garstkę zainteresowanych. Czy to dla nich ma być budowana biblioteka?
I ostatnie pytanie( powiesz ze się czepiam), ale czy nie lepiej zamiast restauracji w pomieszczeniach tych wyeksponować już zabytkową wejherowska drukarnie, której maszyny kiedyś znajdowały się w drewnianej szopie przed muzeum( ciekawe gdzie są teraz)? Dla mnie argument zarabiania z dzierżawy przez Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubskiej na tej działalności to nijak ma się do piśmiennictwa, kaszubszczyzny i muzyki –chyba, że po paru głębszych.
Pozdrawiam
zamieszany
Zgłoś naruszenie 2012-02-05 17:44:15
Trudno się z wami dyskutuje. Jeśli piszę "my" ,mam na myśli muzealników wejherowskiego muzeum. Zarzucanie braku obiektywizmu to jedyny kontrargument? A na zdjęciach z otwarcia restauracji mogę pokazać zarówno VIP-ów z Miasta jak i z Powiatu,więc upolitycznianie tej dyskusji proszę zakończyć.Na polityczne zaczepki nie będę reagował, jeśli chcecie dyskusji to na argumenty poproszę, ale jak widać niektórych na to już nie stać..
Bronek
Zgłoś naruszenie 2012-02-05 16:17:02
No jak to kto, POwa GTW którą widać na fotkach inaugurujących otwarcie owej restauracyjki :D
IKS
Zgłoś naruszenie 2012-02-05 15:33:57
zorientowany- co oznacza ta liczba mnoga w Twojej wypowiedzi- kogo masz na myśli, mówiąc np. o kręgu naszych planów,?
Widz
Zgłoś naruszenie 2012-02-05 14:14:36
@zorientowany, widzę, że nie tylko zorientowany lecz i zamieszany jesteś i to pewnie na wysokim szczeblu owego zamieszania. Wypowiedzi "zmieniliśmy", "nas". Więc co tu się dziwić, że obiektywizmu w Twoich wypocinach mało, skoro pisze osoba bezpośrenio zainteresowana kultywacją POwej GTW. :D
zorientowany
Zgłoś naruszenie 2012-02-04 20:33:12
Przyznam szczerze że pytanie po co restauracja mnie powala. Po pierwsze zawsze w koncepcji renowacji piwnic była kawiarnia (za poprzednika Brezy),jednak miasto wybudowało kawiarnię w parku (czynną tylko w sezonie) więc zmieniliśmy profil na restaurację zarazem zmieniając lokalizację. Przynosi ona dochód,wzbogaca naszą ofertę, uzupełnia funkcję sali ślubów, czy też wspomaga nas przy imprezach (catering na miejscu), w końcu daje nowe miejsca pracy.Klienci z restauracji zaglądają do muzeum, zwiedzający zachodzą po do restauracji, pełna symbioza. A że poprawa nastąpiła we frekwencji widać gołym okiem.Co do budynków w pobliżu.Stary browar na bibliotekę? Chyba każdy wie że adaptacja budynku przemysłowego wątpliwej urody na bibliotekę jest nierentowna. Dziś buduje się specjalistyczne budynki zaprojektowane od A do Z na potrzeby pełnionej funkcji. I po raz enty przypominam, to nie ma być tylko biblioteka z zasobami prof.Gerarda Labudy , które liczą ok.22 tys, ale też 33 tys.książek i 12 tys.czasopism z budynku z ulicy Wałowej, który już pęka w szwach. A codziennie pocztą dochodzą do nas nowe tytuły z całego Pomorza. Perspektywicznie musimy zabezpieczyć powierzchnie magazynowe na kilkadziesiąt lat do przodu.Gdyby udało się zmieścić mały budyneczek na naszej posesji zrobilibyśmy to bez pytania, ale na nasze potrzeby musimy znaleźć coś większego. Tym bardziej budynki przypałacowe (dom ogrodnika, młyn,dom leśnika) docelowo są w kręgu naszych planów, stąd kompleks dzisiejszy, plus cała reszta (działki 5,6,7,8,9)stanowiły by integralną całość merytoryczno-historyczną. Jeśli miastu tak bardzo zależy na budowie hotelu, to niech buduje na działce na rogu Roszczynialskiego i Zamkowej. Tam będzie łatwiej uzyskać stosowne pozwolenia,a nawet jeśli nie znajdzie się inwestor (w co bardzo wątpię) to takie działanie umożliwi nam dalsze działanie, a to przecież jest podobno celem nas wszystkich o czym wielokrotnie zapewniają włodarze miasta.Przecież powiat nie chce tej działki za darmo, od dwóch lat kwota na zakup działki jest przesuwana z budżetu na kolejny rok.A najbardziej mi wstyd że ignoranci dyskredytują wartość tej niepowtarzalnej spuścizny wielkiego Kaszuby, który przez 94 lata swego pracowitego życia zebrał unikalną kolekcję i co najważniejsze zapisał ją nam- Wejherowianom. Poznań, Luzino,to miejsca gdzie z otwartymi rękami przyjęliby tę spuściznę, ale wolą Pana Profesora muzeum wejherowskie obdarowane zostało tym księgozbiorem więc proszę wszystkich o wsparcie tej historycznej inicjatywy. Lata przeminą, władze się zmienią, dyrektorzy odejdą, a biblioteka pozostanie, dlatego ważne by stała w miejscu docelowo odpowiednim.
kacper
Zgłoś naruszenie 2012-02-04 13:48:37
gdyby miasto sprzedalo działke za symboliczną zlotówke a pozniej dofinansowalo z budżetu budowe biblioteki bylo by ok
kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-04 11:05:22
Rzeczywiście tak jak „zorientowany”- ja zorientowany nie jestem, choć w muzeum czasami bywam. Jednak czegoś tu nie rozumie-skoro jest tak ciasno to jeszcze raz pytam, po co restauracja? No i nie przesadzaj z tymi tłumami bywam tam i często siedzę z kolegą sam. Nie odpowiedziałeś, co z zabytkowymi zabudowaniami otaczającymi pałac? Pisząc o starym browarze miałem na myśli budynek administracyjny. Ja też nie jestem za budową kolejnego hotelu i to jeszcze w tym miejscu. Jednak nadal uważam, że budowa lansowanej przez ciebie i pewne grono biblioteki to pomyłka.( Chyba- i tu trochę ironizując-myślicie o stałej ekspozycji fotograficznej)
zorientowany
Zgłoś naruszenie 2012-02-04 08:48:39
Mam wrażenie że kaszub-wej. chyba ani razu nie był w muzeum.Pisze o zagospodarowaniu piwnic. Komu ma służyć restauracja i kto tam chodzi? Z moich obserwacji wynika że lokal wreszcie się ożywił, w weekendy trudno o wolny stolik. A umieszczenie zabytkowej biblioteki w piwnicy jest niezgodne z przepisami.Dalej pisze się o o wyeksponowaniu najwartościowszych woluminów na piętrze pałacu w części Hotelowo-gościnnej. Please! Tam jest jeden pokoik na 2 łóżka. 15 m kwadratowych. W drugim z braku miejsca dla pracowników merytorycznych pracuje jedna osoba z działu rękopisów, opracowująca zbiory. Przypominam że w nowym budynku ma się znaleźć dział Literatury i Prasy - liczący 33 tys. książek i 12 tys.czasopism. Planowane jest skomasowanie pozostałych magazynów z piętra pałacu-czyli Starodruków i Rękopisów,Działów Muzyki, Sztuki,DŻS. Wówczas na piętrze będzie można utworzyć ekspozycję stałą poświęconą piśmiennictwu kaszubskiemu, bo przypomnę że celem każdego muzeum jest utworzenie wystawy stałej- tematycznej. My dopiero od 3 lat mamy ekspozycję stałą dotyczącą muzyki,o literaturę pytają turyści i goście (póki co chociaż jest Majkowski i Labuda). Jeśli chodzi o działki po fabryce LAS to nie buduje się Biblioteki na podziemnych halach, pełnych wilgoci o wys. 7 m.Tym bardziej od osoby prywatnej, która ma problemy z komornikami i dłużnikami. Mam nadzieję że dogłębna analiza tematu wyjaśni zainteresowanym cele muzeum i prawdziwy obraz sytuacji. Powiat chce kupić działkę od miasta, które udaje że znajdzie inwestora na hotel. Pytam ponownie. Czy znajdzie się ktoś z kasą kto kupi działkę na terenie ścisłej ochrony konserwatorskiej? Czy hotel ma być magnesem dla turystów czy najpierw jest atrakcja która zatrzymuje turystę a potem biznes widząc w tym interes inwestuje w hotel. Przecież stoją dwa prawie puste przez cały rok.Spytajcie się hotelarzy, czy jest jeszcze sens stawiania kolejnego hotelu? No i niedoinformowanych zapraszam do muzeum, bo warto odwiedzić pałac zanim zabierze się głos w dyskusji.Pozdrawiam
po
Zgłoś naruszenie 2012-02-04 08:12:27
pogodzić jedno z drugim czili dwa w jednym
kaszub-wej.
Zgłoś naruszenie 2012-02-03 22:56:29
Samo posiadanie zbiorów prof. Labudy przez wejherowskie muzeum samo w sobie ma wielkie znaczenie. Dlatego Warto, aby pozostały tam gdzie ich miejsce –muzeum. A gdzie? No właśnie czy budowa biblioteki jest konieczna? Warto wpierw zagospodarować to, co jest w pałacu – mam tu na myśli pomieszczenia piwniczne( obecnie zajmowane przez restauracje-, komu ona ma służyć i kto tam chodzi?). Proszę popatrzeć na takiej jak nie mniejszej powierzchni działa biblioteka Gminna w Bolszewie. Myślę ze śp. prof. Labuda nie miał by nic przeciw temu. Patrząc dalej najwartościowsze z historycznego znaczenia woluminy można przecież wyeksponować na piętrze Pałacu zamieniając tak zwaną cześć Hotelowo- gościnną na no właśnie Bibliotekę imieniem prof. Labudy. Ale to trzeba CHCIEĆ. – TRZEBA. Jeśli jednak z dużym uporem ma to być odrębny budynek ,to dlaczego nie wykorzystać zabytkowej –obecnie mieszkalnej infrastruktury otaczającej pałac. Marzeniem było by, aby Powiat wykupił od ( prawdo podobnie już prywatnego właściciela) obiekty po byłej i też historycznej firmie „Las”-(ciekawi mnie jak taki historyczny browar można było „odpuścić”). Reasumując nie trzeba tworzyć czegoś nowego- można i trzeba wykorzystać to co już istnieje.
P.s. wiem ze zaraz otworzy się worek z epitetami, że jestem Hilusiowy itp.- nic z tego Ja po prostu podsyłam realne rozwiązania, które maja służyć wszystkim TYM, którym na prawdę leży dobro naszego miasta,






inwestor
Zgłoś naruszenie 2012-02-03 22:41:25
Każda działka jest tyle warta ile da za nią potencjalny kupiec. Czy miasto ma inwestora? Konkretnie ! Bo jeśli nie to bajki o hotelu to "sztuczna mgła spod Smoleńska" Sprawdzam jak w brydżu !
joanna
Zgłoś naruszenie 2012-02-03 18:45:02
hotel ważniejszy.
Oceniający
Zgłoś naruszenie 2012-02-03 14:15:56
Po co portret, wystarczą strony z Nowin, tam też jest na każdej :D
andzia
Zgłoś naruszenie 2012-02-03 13:51:18
Filharmonia! I jeszcze jedna! Chcemy trzy filharmonie w Wejherowie - Kaszubską, Wejherowską i największą oraz najbardziej okazałą, która będzie się nazywać FILHARMONIA im. K. HILDEBRANDTA !!! Taką za 500 milionów, z marmurami i złoceniami, i żeby na korytarzach i w salach wisiały portrety naszego Panującego! HOWGH!
spacerowicz
Zgłoś naruszenie 2012-02-03 12:33:04
a moze pogodzic obie kwestie ? a z reszta wazniejsza jest filharmonia ...
© Copyright 2011 by Gwe24.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone
Nordapress - Rzetelna Firma
Regulamin Patronat Partnerzy Kontakt O portalu