Zamknij
REKLAMA

Gdańsk cywilizuje reklamy

11:01, 12.02.2018 | Anna Kłos
REKLAMA
Skomentuj

Rada Miasta Gdańska chce podjąć uchwałę krajobrazową, która ma uładzić miasto. Tym razem akcja porządkowa ma odbywać się nie w poziomie a w pionie. Od lat mieszkańcy naszego pięknego grodu oraz turyści narzekali, że w śródmieściu zamiast pięknych zabytkowych budowli widzą zlepek wątpliwej urody płaszczyzn reklam.  

Dokument, zanim mógł trafić na sesję Rady Miasta, był opracowywany, konsultowany i poprawiany przez dwa lata. Musiał uwzględniać sprzeczne interesy – estetów, którzy chcieli podkreślić urodę miasta i środowisk zainteresowanych istnieniem reklam, które są  potrzebne, aby mogli zyskiwać korzyści gospodarcze. Dzięki gdańskiej uchwale krajobrazowej reklam w mieście ma być mniej, a te, które zostaną, będą bardziej estetyczne. 

Najważniejszą korzyścią jest ład w przestrzeni publicznej, który osiągniemy poprzez uporządkowanie nośników reklamowych, ochronę wartościowych elewacji budynków, usunięcie „potykaczy“ zawężających chodniki, wprowadzenie zakazu umieszczania banerów na płotach, a reklam wielkoformatowych nie bliżej niż 50 m od skrzyżowań, dopuszczenie ekranów świetlnych jedynie na obiektach sportowych -  mówił podczas konferencji prasowej wiceprezydent Piotr Grzelak, dodając, że: -  Mieszkańcy bardzo często byli szykanowani zasłanianiem ich okien przez reklamę na budynkach. Nie chcemy tych reklam wykluczyć całkowicie, ale ograniczyć do tzw. ścian ślepych, które mogą pełnić formę powierzchni ekspozycyjnych, natomiast okna służą do tego, żeby wyglądać przez nie na ulicę i aby doświetlać pomieszczenia.  Bardziej chronione będą wartościowe obiekty, zwiększy się bezpieczeństwo na drogach. Będziemy też promować atrakcyjne  aranżowanie witryn zamiast wyklejania ich folią.  

Miasto podzielone zostanie na osiem stref o różnych zasadach lokalizowania reklam. 

 - Najbardziej restrykcyjne przepisy dotyczą obszaru Głównego Miasta, Wisłoujścia, Pola Bitwy Westerplatte i Stoczni Cesarskiej, czyli tzw. „Strefy S0“, ale także „Strefy SZ“, czyli zieleni i plaż. Tutaj dopuszczamy tylko słupy reklamowe, meble ogródków gastronomicznych oraz „potykacze“ w przypadku ogródków gastronomicznych - informował Michał Szymański z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jeżeli chodzi o miejsca najbardziej liberalne , będą to tereny przemysłowo-usługowe i rejon wielkopowierzchniowych obiektów handlowych przy obwodnicy. 

Dopuszczalne ma być współfinansowanie remontu budynków poprzez umieszczenie reklamy na rusztowaniu (przez okres 12 miesięcy – co 5 lat), ale w obszarach ochrony konserwatorskiej będzie  obowiązywała konieczność odwzorowania zasłoniętej elewacji.

Jak wpisze się w te zasady tegoroczna samorządowa akcja wyborcza? Uchwała przewiduje 1 – 2 lat okresu dostosowawczego, więc zmian na razie nie będzie. Na wszelki wypadek zostanie  opracowana instrukcja dla komitetów wyborczych informująca co jest dozwolone.
 

(Anna Kłos)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© gwe24.pl | Prawa zastrzeżone