Zamknij

Port Gdańsk inwestuje na potęgę

12:03, 21.08.2017 G.B
Skomentuj

Rozpoczyna się rozbudowa nabrzeży w Porcie Wewnętrznym (czyli przy kanale portowym po stronie Wisłoujścia) i modernizacja toru wodnego. 17 sierpnia 2017 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał z firmą DORACO umowę na wykonanie robót budowlanych w obrębie Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew. Koszt inwestycji to ponad 40 mln zł.

Te działania to pierwsza część bardzo ambitnego, wieloetapowego projektu modernizacji infrastruktury portowej. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 110,27  mln euro (470,12 mln zł). Środki pochodzą w 85% z funduszy Unii Europejskiej, pozyskanych w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Dofinansowanie unijne wyniesie 93,73 mln euro (399,60 mln zł) Podpisanie dokumentów, dotyczących I etapu tego ambitnego projektu, odbyło się w obecności przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju podsekretarza stanu Witolda Słowika oraz podsekretarza stanu Grzegorza Witkowskiego z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prócz wspomnianej rozbudowy Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew, projekt obejmuje: modernizację wewnątrzportowego Toru Wodnego, czyli jego pogłębienie i regulację, rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego, rozbudowę Nabrzeża Zbożowego oraz Nabrzeża Wisłoujście, rozbudowę Nabrzeża Dworzec Drzewny. W ramach projektu zwiększone zostaną również trzy obrotnice w Porcie Wewnętrznym, służące statkom do wykonywaniu manewrów.

- Instrument "Łącząc Europę" wspiera rozwój najważniejszych szlaków transportowych w Unii Europejskiej. Port w Gdańsku jest jednym z kluczowych punktów na szlaku Bałtyk - Adriatyk. Dlatego każda złotówka przeznaczona na jego rozbudowę to inwestycja, a nie wydatek. Tych złotówek z samego CEF mamy już 500 mln na 3 inwestycje realizowane przez Zarząd Portu. Blisko drugie tyle trafi do PKP PLK na polepszenie jakości połączenia kolejowego z portem - zapowiedział Witold Słowik, wiceminister rozwoju.

Prace budowlane przy Nabrzeżu Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeżu Mew potrwają do końca 2020 r. Nabrzeże Mew zostanie odnowione a dostęp do niego pogłębiony, dzięki czemu zacznie przyjmować niewielkie jednostki. Z kolei Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej zostanie wydłużone (z 330 do 390 m) i uzyska głębokość techniczną 11,2 m (tak jak Nabrzeże Mew). Dzięki temu uzyska możliwość przyjmowania dłuższych niż dotychczas statków, a także możliwość obsługi dwóch mniejszych jednostek jednocześnie.

Ten boom inwestycyjny cieszy władze portu w Gdańsku:

- Dzięki dynamicznej rozbudowie Port Gdańsk ma szansę w perspektywie kilku lat stać się największym głębokomorskim portem Bałtyku. Olbrzymie nakłady ZMPG na rozwój infrastruktury portowej idą w parze z inwestycjami operatorów działających na terenie Portu Gdańsk. Warto pamiętać, że duża część niezbędnych środków pochodzi z dotacji unijnych. Łącznie do 2020 roku poziom inwestycji w Porcie Gdańsk sięgnie 3 mld złotych – mówi Łukasz Greinke - Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Pod koniec lipca br. została podpisana również umowa pomiędzy ZMPG a wykonawcą dokumentacji projektowej i środowiskowej dla rozbudowy węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej. Władze portu poinformowały też o powołaniu dwóch zespołów, których zadaniem będzie opracowanie studium wykonalności dla dwu kolejnych projektów: budowy Portu Centralnego oraz możliwości użeglownienia Wisły, co miałoby pozwolić na zdywersyfikowanie formy transportu ładunków. Użeglownienie Wisły (mówi się o odcinku od Warszawy do Gdańska), co prawda wymaga ogromnych pieniędzy, ale taka inwestycja zabezpieczyłaby też tereny zagrożone powodzią, oraz pozwoliłaby na pozyskiwanie energii, dzięki budowie progów wodnych na Wiśle poniżej Włocławka. Port Gdańsk byłby jednym z beneficjentów tego projektu.

(G.B)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%