Zamknij

"Fala" coraz bliżej - pasażerów czeka rewolucja!

14:00, 12.01.2022 . Aktualizacja: 14:03, 12.01.2022
Skomentuj Fot. systemfala.pl Fot. systemfala.pl

System Fala to przedsięwzięcie, jakiego w Polsce jeszcze nie było. FALA będzie narzędziem informatycznym, które zintegruje rozproszone systemy biletowe w różnych miastach województwa i połączy je z systemami kolejowymi PKP SKM oraz Polregio. Dzięki temu pasażer, wsiadając do autobusu, pociągu, tramwaju czy trolejbusu nie będzie musiał kupować odrębnych biletów u każdego z organizatorów transportu. Rozliczać się będzie na podstawie sygnalizowania swojej obecności w pojeździe – odbijając się na specjalnych czytnikach kartą komunikacyjną, kartą bankową lub smartfonem z zainstalowaną aplikacją.

W tym tygodniu rozpoczyna się montaż sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi pasażerów w nowym systemie FALA. Punkty obsługi powstaną w największych miastach województwa pomorskiego. Na początek w Ustce. Głównym wykonawcą systemu jest firma Asseco Data Systems.

Choć system z założenia będzie przystosowany do samodzielnej obsługi, na terenie województwa uruchomionych zostanie na początek ponad 20 punktów obsługi klienta, które zapewnią pomoc osobom z ograniczonymi umiejętnościami obsługi komputera czy smartfonu. W każdym z POK-ów będzie można uzyskać pomoc przy założeniu konta, sprawdzić swoje dane, doładować swoje konto określoną kwotą lub biletem okresowym oraz uzyskać wiele informacji na temat transportu publicznego w regionie.

Spółka InnoBaltica, która na zlecenie pomorskich samorządów odpowiada za wdrożenie systemu FALA, chce jak najlepiej przygotować mieszkańców Pomorza na nadchodzące zmiany i dlatego sieć POK-ów organizuje już teraz. Działać one będą na bazie istniejących punktów obsługi pasażera oraz na bazie punktów informacji turystycznej. Wszystko po to, żeby w momencie uruchomienia nowego systemu mieszkańcy Pomorskiego wiedzieli, dokąd się udać po wsparcie – o ile takie będzie potrzebne.

Punkty obsługi klienta systemu FALA działać będą w miastach (w niektórych miastach będą to dwa albo nawet trzy POK-i): Gdańsk, Gdynia, Tczew, Kwidzyn, Chojnice, Miastko, Słupsk, Ustka, Lębork, Wejherowo, Władysławowo, Rumia. Spółka InnoBaltica prowadzi rozmowy jeszcze z kilkoma miastami w sprawie uruchomienia kolejnych punktów.

System FALA będzie uruchamiany etapami. Jako pierwsza zacznie działać aplikacja mobilna – w połowie bieżącego roku. Od tego momentu zacznie się montaż tzw. walidatorów, czyli kasowników. Będzie to 850 urządzeń na przystankach kolejowych oraz 5300 urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach).

Na początku 2023 roku kasowniki zaczną działać, a mieszkańcy Pomorza i turyści będą się mogli na nich odbijać już nie tylko swoimi smartfonami, ale także specjalnymi kartami komunikacyjnymi FALA, które wydawane będą w całym regionie oraz kartami bankowymi. Przewiduje się, że system w całości zacznie funkcjonować w połowie 2023 roku.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%