Zamknij

Kuźnia talentów - Jedyna taka szkoła

10:12, 14.01.2022 KL Aktualizacja: 18:08, 14.01.2022
Skomentuj Fot. GWE24 Fot. GWE24
Jest ewenementem w skali kraju nie tylko z uwagi na wysokiej klasy wyposażenie poszczególnych pracowni zawodowych i kompetencje kadry pedagogicznej. Niepubliczną Szkołę Rzemiosła im. św. Józefa powstałą z inicjatywy Cechu Rzemiosł śmiało można określić kuźnią talentów. (..) Tych nam trzeba, bo dziś szkoły zawodowe są gwarantem fachu, a więc pewnego zatrudnienia na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy – opowiada Ryszard Pionk Starszy Powiatowego Cechu Rzemiosł Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Wejherowie.

Ryszard Pionk Starszy Powiatowego Cechu Rzemiosł Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Wejherowie

Niepubliczna Szkoła Rzemiosła im. św. Józefa w Wejherowie jest ewenementem w skali kraju. Skąd pomysł i na jakie potrzeby młodych chce w ten sposób odpowiedzieć Powiatowy Cech Rzemiosł Małych i Średnich Przedsiębiorstw?

Inicjatorem szkoły jest Brunon Gajewski, mój poprzednik na stanowisku Starszego Cechu, a pomysł zakiełkował w okresie narastającej tendencji do likwidacji placówek zawodowych. Zdawaliśmy sobie sprawę, że młodzież na starcie w dorosłość nie ma przygotowania praktycznego – osoba po maturze posiada wykształcenie ogólne, jednak brakuje jej ukierunkowania zawodowego. Cech Rzemiosł Małych i Średnich Przedsiębiorstw zrzesza rzemieślników wielu profesji, w każdej z nich potrzebni są następcy, dlatego naturalną rzeczą jest potrzeba przekazywania wiedzy. Podobnie, jak Pan Gajewski wszyscy byliśmy przekonani, że szkoła jest bardzo potrzebna. Dziś działa, a my z dumą obserwujemy młodych, którzy wykazują zaangażowanie i predyspozycje zawodowe.

Otwarcie nowego budynku szkoły - sierpień 2020r

Jak duże jest zainteresowanie szkolnictwem zawodowym? W przypadku pokolenia dzisiejszych 40-latków szkoły przezywały rozkwit. Potem zainteresowanie wyhamowało na rzecz placówek kształcenia ogólnego. Obecnie jest inaczej?

Dziś szkoły zawodowe są gwarantem fachu, a co za tym idzie zatrudnienia na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. W 2006 bezpośrednio po otwarciu Niepublicznej Szkoły Rzemiosła (początkowo wynajmowaliśmy klasy w szkole w Bolszewie) w 2006 roku dostępne były dwa zawody – stolarstwo i fryzjerstwo. Później dzięki przychylności Prezydenta Miasta Wejherowo, Krzysztofa Hildebrandt obiekt szkolny wynajmujemy od miasta Wejherowo i mieści się na ul. Kalwaryjskiej. Aktualnie szkolimy w dwudziestu jeden profesjach ciesząc się, że uczniów wciąż przybywa. Trend obrazuje liczba absolwentów, w ubiegłym roku wręczyliśmy świadectwa ukończenia ponad 140 osobom. Z kolei w przypadku naboru liczba kandydatów wzrosła o ok. 100, w ławkach usiadło 240 uczniów, których we wszystkich rocznikach jest ponad 750.

Gabriela Lisius Starosta Powiatu Wejherowskiego, Mariusz Gustowski WOJ-MAR, Ryszard Pionk Starszy Cechu

Jakie zawody najbardziej interesują młodzież? Zdarza się, że chcą uczyć się tych dawnych, które dziś określilibyśmy jako niszowe czy związane z tradycją regionu?

Najliczniejsza grupa młodzieży uczy się zawodu fryzjera, następnie stolarza, specjalizacji mechanicznych oraz z branży spożywczej, czyli cukiernictwa, kucharstwa i piekarstwa. W przypadku chętnych kształcimy w zawodach zanikających i są to obecnie kaletnictwo i krawiectwo. Oddając nowy budynek dydaktyczny założyliśmy, że priorytetem staną się zawody budowlane, stolarstwo, oraz ślusarstwo połączone z spawalnictwem. Dla tych profesji przygotowujemy pracownie, które na chwilę obecną są w trakcie wyposażania w nowoczesny sprzęt typu obrabiarki CNC i im podobne. Dla nas najważniejsze jest, aby model kształcenia w oparciu o wyposażenie spowodował, że absolwenci opuszczają mury, jako wykwalifikowani fachowcy.

Na czym polegały trudności związane z wyposażeniem placówki?

Dużym problemem dla nas były rosnące ceny materiałów i urządzeń. Na każde ogłoszone postępowanie oferenci przedstawiali kwoty przewyższające nasze możliwości. Pod koniec listopada wystąpiliśmy z prośbą do Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Stuka z prośbą o zwiększenie dofinansowania. Odpowiedź była pozytywna. Otrzymaliśmy dodatkowe wsparcie w kwocie niespełna 780 tys. W tym miejscu w imieniu Zarządu składam serdeczne podziękowania panu Mieczysławowi Strukowi Marszałkowi Województwa Pomorskiego za zrozumienie wagi problemu i przychylność w realizacji projektu, który zmierza do oczekiwanego zakończenia.

Jak Pan ocenia rozwój szkolnictwa zawodowego? Czy udało się Państwu zainspirować kolejne Cechy do tworzenia szkół?

Po przedstawionych danych widać, że szkolnictwo zawodowe się rozwija. Uważam, że dopóki będą chętni uczniowie do nauki zawodu szkolnictwo będzie się rozwijało. My jesteśmy skupieni nad kształceniem naszej młodzieży od strony praktycznej i teoretycznej. Mistrzowie zrzeszeni w Cechu uczą młodzież w swoich zakładach w części praktycznej. Wiedzę otrzymują w NSR od nauczycieli, którzy potrafią dotrzeć do umysłu każdego ucznia.

Zarząd Cechu:

pierwszy rząd z dołu, od lewej: Podstarszy Cechu - Wojciech Nowicki, Starszy Cechu/Prezes - Ryszard Pionk, Podstarszy Cechu - Gerard Pobłocki

środkowy rząd, od lewej: Członek Zarządu - Piotr Błaszkowski, Członek Cechu, Skarbnik - Hubert Meyer

górny rząd, od lewej: Członek Zarządu, Sekretarz - Janusz Labuda, Członek Zarządu - Adam Stuba

Jedyna taka szkoła

Szkoły kształcenia zawodowego przeżywają swój renesans. Coraz więcej młodych decyduje się kształtować ścieżkę edukacji w oparciu o zawód, który w dzisiejszych czasach jest gwarantem stabilnego zatrudnienia. Z taką świadomością funkcjonuje Niepubliczna Szkoła Rzemiosła (NSR) oferując swoim uczniom najwyższą jakość kształcenia pod kierunkiem doświadczonej kadry, w pracowniach wyposażonych w sprzęt, którego pozazdrościć może niejeden zakład. To, jak przyznają pomysłodawcy jest jedyna droga, aby przy ul. Kawaleryjskiej w Wejherowie tworzyć kuźnię talentów w najbardziej pożądanych specjalnościach.

Wizja przełożona na rzeczywistość

Niepubliczna Szkoła Rzemiosła jest słusznie określana jako ewenement w skali kraju. Do dyspozycji uczniów zainteresowanych nauką zawodu są specjalistyczne maszyny, urządzenia i nowoczesne oprogramowanie. Jednak kilka dobrych lat wstecz przed kandydatami na zawodowców jawił się tok edukacji oparty o wyraźne braki w pomieszczeniach i ich wyposażeniu, jak również śladową ilość godzin przeznaczoną na praktyczne przygotowanie do zawodu.

Ploter frezujący

Uczniowie NSR branży meblarskiej i budowlanej przygotowanie zawodowe odbywają u pracodawców, w małych zakładach, gdzie nie mają możliwości zapoznania się z nowoczesnymi technologiami. W kontekście ciągłego postępu technologicznego, istniała zatem wyraźna konieczność dodatkowego wsparcia uczniów poprzez stworzenie sal dydaktycznych wyposażonych w nowoczesny sprzęt tj. obrabiarka CNC do pracowni stolarskiej, czy też symulatory spawania i inne – wyjaśnia Mariola Kwaśniewska Dyrektor Biura Powiatowego Cechu Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Szlifierka taśmowa

Koncepcja rozbudowy szkoły rzemiosła zrodziła się na początku 2014 roku, a jej inicjatorem był honorowy prezes Powiatowego Cechu Rzemiosł Małych i Średnich Przedsiębiorstwa, Brunon Gajewski. Początkowo zaplanowany został budynek z podpiwniczeniem i z większym metrażem na terenie znajdującym się przy istniejącym budynku Domu Rzemiosła. Jednak już po chwili zastanowienia okazało się, że warto myśleć o rozbudowie, która w tym przypadku zbiegła się z możliwościami ubiegania się o środki z programów unijnych na podstawie wniosków o poszerzenie oferty prowadzonego kształcenia ustawicznego w tym rozwijania kompetencji instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz budowy budynku dydaktycznego wraz z jego wyposażeniem. Projekty otrzymały łączne dofinansowanie w kwocie 8.838.317,29 zł.

Pracownia rysunku

Od 2020 roku zrealizowaliśmy 12 postępowań dotyczących wyposażenia pracowni dydaktycznych. W chwili obecnej jesteśmy po wszystkich planowanych zamówieniach wyposażenia, czyli na ostatniej prostej kończącej projekt, przewidywanej na koniec II kwartału 2022 roku. Do dostawy i montażu pozostały tylko dwie specjalistyczne maszyny dydaktycznych. Przez te 7 lat realizacji projektu napotkaliśmy na wiele problemów, które swoim siłami staraliśmy się niwelować. W tym ogromy wzrost cen usług budowlanych czy też specjalistycznych maszyn dydaktycznych i problemy z dostawami czy nie wspomnę tu o pandemii, która towarzyszy nam od 2019 roku i nie ułatwiała nam pracy – podkreśla Pani Mariola Kwaśniewska.

Stanowiska spawarek wirtualnych

Kuźnia talentów

Powiatowy Cech Rzemiosł Małych i Średnich Przedsiębiorstw to stowarzyszenie pracodawców, rzemieślników, które nie zawahało się wziąć na swoje barki ogromnego projektu, bez dużego zaplecza kadrowego, sztabu osób zajmujących się przygotowaniami dofinansowań, zamówieniami publicznymi, czy też działami budowlanymi kontrolującymi prawidłowość budowy. Dzięki odważnej wizji i determinacji w Niepublicznej Szkole Rzemiosła młodzież uczy się fachu w doskonale wyposażonych pracowniach dydaktycznych.

Pracownia Stolarska została wyposażona min. w: 5 osiową obrabiarkę CNC do drewna i materiałów drewnopodobnych, obrabiarkę CNC tzw. ploter. Mamy tu frezarki i inne podstawowe zestawy narzędzi z stołem stanowiskowym. Z kolei do dyspozycji adeptów ślusarstwa przygotowaliśmy frezarki, tokarki, sprężarki, również stoły stanowiskowe z podstawowymi narzędziami. W pracowni budowlanej znajdują się agregaty tynkarskie, przecinarki, szlifierki, zgrzewarki, gientarki i inne narzędzia niezbędne do nauki zawodów tj. dekarz, monter sieci i instalacji sanitarnych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz – tynkarz – wylicza Mariola Kwaśniewska.

Stanowiska spawalnicze

Oprócz nich na terenie szkoły znajdują się pracownia spawalnicza z symulatorami spawania, pracownie komputerowe i kreślarskie bazujące na najnowocześniejszym sprzęcie IT.

Pracownia komputerowa

 

(KL)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%