Zamknij

Specyficzna branża transportowa w kontekście wyszkolenia nowej floty kierowców zawodowych

15:28, 17.09.2018 ?.W Aktualizacja: 15:31, 17.09.2018
Skomentuj

Jakie są przyczyny, sygnalizowanego przez branżę transportu drogowego od wielu lat, niedoboru kierowców zawodowych na rynku?

Pierwszą przyczyną jest koszt szkolenia- prawidłowo przeprowadzane szkolenie, na nowoczesnym sprzęcie, nie jest tanim wydatkiem.

Niestety nadal kłopot stanowią również zarobki kierowców. Od kierowcy wymaga się jak największej ilości szkoleń, które tak jak wspominałam wcześniej, do tanich nie należą. Dodatkowo, praca przy przewożeniu wielotonowych ładunków (w przypadku kat. C, C+E) czy wycieczek, niekiedy dzieci (w przypadku kat. D) wymaga od kierowcy sporych umiejętności oraz ogromnej odpowiedzialności.

Tak szerokie wymagania sprawiają, iż kierowcy mają pełne prawo oczekiwać płacy wyższej niż średnia krajowa. Stawki powoli polepszają się, jednak wciąż daleko im do poziomu przewoźników europejskich.

Dostępność i jakość oferowanych szkoleń i kursów zawodowych to bardzo istotny element, aby zwiększyć ilość kierowców zawodowych. Co oferuje OSK POLDEK?

Od wielu lat specjalizujemy się w szkoleniu kierowców zawodowych. W swojej ofercie mamy kursy prawa jazdy kategorii C (pojazd ciężarowy powyżej 3,5 t), kategorii C+E (pojazd ciężarowy powyżej 3,5 t wraz z przyczepą/naczepą) oraz kategorii D (autobus). Kurs prawa jazdy nie daje jednak możliwości pracy w zawodzie kierowcy, tę furtkę otwiera dopiero zrobienie kursu kwalifikacji zawodowej kierowców (na przewóz rzeczy bądź osób). Przy przewozie towarów polecamy również ukończyć kurs ADR czy szkolenie umożliwiające przewożenie materiałów niebezpiecznych.

Najważniejsza jest dla nas jakość wykonywanych szkoleń, w związku z powyższym każdy z naszych pojazdów jest nowy, zgodny z pojazdami, na których odbywają się egzaminy państwowe. Dbamy o to, żeby kadra trenerów oraz instruktorów była na najwyższym poziomie, z wieloletnim doświadczeniem. Istotne jest dla nas nauczanie przyszłego kierowcy zawodowego, zarówno w teorii jak i praktyce, wszystkich nowinek technicznych. Przewoźnicy kupują coraz lepszy sprzęt-chcemy, żeby nasi kursanci byli w pełni zaznajomieni z tym, czego mogą się spodziewać w swojej przyszłej pracy.

Młody kierowca zawodowy to nieunikniona przyszłość. Czym można zachęcić do pracy w tak odpowiedzialnym zawodzie kierowcy zawodowego?

Młodzi ludzie doskonale zdają sobie sprawę jakie stawki oraz benefity socjalne oferują zagraniczni przewoźnicy. W związku z tym polski pracodawca musi wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, tak aby po zakończonym szkoleniu, zachęcić młodego kierowcę do pracy w kraju, a nie poza nim. Niestety, nadal wielu bardzo dobrych kierowców decyduje się pracować za granicą, właśnie ze względu na powyższe argumenty.

Wielu młodych ludzi garnie się w tej chwili do pracy we wspomnianym zawodzie, blokadę stanowi koszt szkoleń. Na szczęście nasz region obfituje w programy finansowane ze środków Unii Europejskiej (dwa z nich prowadzone są również w OSK POLDEK), które umożliwiają sfinansowanie szkolenia wybranego przez klienta. Wielu pracodawców, czy Urzędów Pracy, pomagają w finansowaniu całych lub części szkoleń.

A co z kierowcami z zagranicy i niedoborem kierowców zagranicznych?

W związku z niedoborem polskich kierowców, rynek bardzo mocno otworzył się na pracowników z Ukrainy i Białorusi. Wspomniani przyjeżdżają do naszego kraju, bo wiedzą, że pracodawcy z chęcią przyjmą ich do pracy. W związku z ogromną ilością osób rosyjskojęzycznych, testy na egzaminie państwowym z kwalifikacji zawodowej są drukowane również w tym języku. W przypadku otrzymania wystarczająco długiego pobytu (minimum 185 dni) , taka osoba może przejść wszelkie wymagane do pracy szkolenia i stać się w pełni wykwalifikowanym pracownikiem. Nie ma co ukrywać, na naszym pomorskim rynku (ale nie tylko) jest coraz większe zapotrzebowanie na takich pracowników, powstały już agencje pracy specjalizujące się w pośrednictwie pracy osób ze wschodu.

Zgodzi się Pani ze stwierdzeniem, że dla pozyskania nowych klientów najważniejsze są rekomendacje i dobre referencje?

Oczywiście! Od ponad 22 lat OSK POLDEK pracuje nad swoją marką. W naszej firmie pracują ludzie, dla których praca to pasja. Wyszkoliliśmy już całe rodziny kierowców, a kierowcy zawodowi wracają do nas odświeżać swoje uprawnienia, wiedząc, że zawsze będą mogli dowiedzieć się czegoś nowego. Tak jak wspominałam wcześniej, specjalizujemy się głównie w szkoleniu kierowców zawodowych, w związku z posiadaniem w tej kwestii dużego doświadczenia oraz najnowocześniejszego sprzętu, pracodawcy bardzo często sami zgłaszają się do nas celem pozyskania przyszłego pracownika spośród naszych kursantów. Wiemy, że prawidłowo wykonana usługa procentuje w postaci polecania naszych usług przez pracodawców czy urzędy, z którymi współpracowaliśmy.

Nie spoczywamy na laurach, szkolenie innych wymaga również szkolenia nas samych. Nieustannie przeprowadzamy szkolenia dla naszej kadry instruktorów, trenerów oraz pracowników biurowych. Zależy nam, aby każdy z naszych pracowników miał wysoki poziom wiedzy, który pomoże poprowadzić kursanta, przez cały proces szkolenia, w sposób merytoryczny i profesjonalny. Wiemy, że poza kompetencjami, istotna jest też atmosfera, dlatego z należytą starannością dbamy o każdego klienta. Nasza firma jest firmą rodzinną. Każdy z naszych pracowników przechodzi długi proces weryfikacji, aby mógł pozostać na stałe w naszym zespole.

Wszyscy razem i każdy z osobna tworzymy wizerunek firmy OSK POLDEK.

Dagmara Romanowicz

– Ambasador Fundacji

Zapobieganie Wypadkom

Drogowym, Członek

Prezydium Polskiego

Klastra Edukacyjnego.

(?.W)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%