Aż 160 mln zł na zakup nowych pojazdów Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otrzyma z funduszy unijnych. Aby tak się stało, spółka musi zdobyć drugie tyle pieniędzy.
Czy za trzy lata pasażerowie pojadą nowoczesnymi i komfortowymi nowymi kolejkami? Tak może się stać dzięki otrzymanej właśnie dotacji.
W tym tygodniu rozstrzygnięto konkurs, ogłoszony w ramach Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Trójmiejska spółka SKM zajęła drugie miejsce, uzyskując tym samym dotację w wysokości 160 milionów zł.
- Nasz projekt, przygotowany wspólnie z DS Consulting, został oceniony bardzo wysoko (96,61 punktów na 100 możliwych) – informuje Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM Trójmiasto. - Wnioskowaliśmy o pieniądze na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Otrzymana dotacja nie przesądza jednak o zakupie, ponieważ wynosi 50 proc. wartości planowanego zamówienia.
- Cały projekt opiewa na kwotę ok. 320 mln zł, musimy więc zdobyć kolejne 160 mln zł, aby go zrealizować – wyjaśnia Tomasz Złotoś. - Skąd wziąć te pieniądze? Na razie widzimy dwie możliwości: emisję obligacji lub wzięcie kredytu. Obecnie monitorujemy rynek, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. Problemem jest jednak brak długoletniej umowy przewozowej z organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Obecnie mamy umowę zaledwie na rok, liczymy zatem na przychylność samorządu.
Jeżeli spółce uda się zdobyć potrzebne pieniądze, pierwszy z dziesięciu pociągów wyjedzie na tory pod koniec 2021 r., a ostatni w II połowie 2023 r. Pociągi będą jeździć na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork.
Obecnie SKM Trójmiasto jest właścicielem 59 składów elektrycznych, ponadto dzierżawi 13 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i trasy kościerskiej. Połowa taboru jest zmodernizowana, pasażerów wożą też dwa nowe pojazdy o nazwie „Impuls”. Jeśli SKM kupi 10 nowych pociągów, to będzie mogła wycofać z użytku około 20 najstarszych (warto dodać, że najstarszy pociąg został wyprodukowany w 1969 r.).
Nowe pojazdy mają osiągać prędkość co najmniej 140 km/h, będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, zostaną wyposażone w udogodnienia dla matek z dziećmi, rowerzystów oraz w klimatyzację i system zliczania pasażerów. Mają być też przystosowane do obsługi peronów różnej wysokości.
W tym tygodniu został oddany do użytku (po modernizacji) tor w Gdańsku Wrzeszczu. Trwające tam prace powodowały utrudnienia dla pasażerów – przede wszystkim opóźnienia w kursowaniu składów. Niewielkie zakłócenia w ruchu mogą jeszcze generować trwające prace modernizacyjne na stacjach w Gdyni Chylonii i Rumi Janowie. SKM planuje niedługo rozpocząć remonty dworców W Gdyni Redłowie i Gdyni Orłowie – w najbliższym czasie zostaną rozstrzygnięte przetargi.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz