Ponad 4 tysiące rowerów, w tym przynajmniej tysiąc tradycyjnych, kontrakt na 6 lat, decentralizacja ładowania baterii, abonament nie wyższy niż 30 zł – to główne założenia nowego systemu Mevo,
Zespół projektowy przedstawił taką koncepcję systemu roweru metropolitalnego na Pomorzu 12 stycznia na spotkaniu z mieszkańcami metropolii. Nowa wizję udało się wypracować podczas trwającego od kwietnia dialogu konkurencyjnego, w którym uczestniczy trzech potencjalnych wykonawców. W najbliższych dniach zostaną oni zaproszeni do składania ofert. Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy oraz Kosakowo i Kolbudy, które dołączają do projektu.
Kolejny krok
Za nami kolejne spotkanie przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot z mieszkańcami metropolii w sprawie przyszłości Mevo. Podczas poprzednich spotkań i warsztatów użytkownicy rowerów przedstawiali swoje rekomendacje i propozycje zmian. Podczas wtorkowego spotkania zespół projektowy – złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów do spraw zamówień publicznych i finansów oraz prawników – przedstawił główne założenia nowego systemu, które zostały wypracowane podczas dialogu konkurencyjnego z trzema firmami.
Dialog na finiszu
W grudniu 2020 roku zakończyły się rozmowy z potencjalnymi wykonawcami Mevo, które były prowadzone w ramach dialogu konkurencyjnego. W spotkaniach brały udział trzy firmy: konsorcjum BikeU i Freebike, firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska. Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia. Od momentu wysłania zaproszenia wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców – system mógłby ruszyć jeszcze w 2021 roku.
System mieszany i usługa
Zgodnie z rekomendacjami mieszkańców, przedstawionymi podczas warsztatów i spotkań, a także na podstawie badań ankietowych i szczegółowych analiz wypracowane zostały główne założenia nowego Mevo. Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym, złożonym z 4099 rowerów, przy czym przynajmniej 1000 stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery należące do Obszaru zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 – tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator będzie otrzymywał zapłatę za usługę, w równych ratach, za każdy miesiąc działania systemu. System ładowania baterii będzie zdecentralizowany. Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów – będzie można je zwracać, tak jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał w trybie „9 + 3” – przez 9 cieplejszych miesięcy dostępne będzie 100 proc. floty, natomiast od grudnia do końca lutego 50 proc. floty. Miesięczny abonament będzie kosztował nie więcej niż 30 zł. W ramach tej opłaty użytkownik codziennie będzie mógł korzystać przez 60 minut z rowerów elektrycznych i 120 minut z rowerów tradycyjnych.
System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin – dotychczasowych 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także 2 dodatkowe: Kolbudy i Kosakowo.
cyclist16:52, 21.01.2021
Znowu Wejherowo poza obszarem, smutne to??
16:52, 21.01.2021
GWE10:45, 22.01.2021
1 0
Prezio nie jeżdzi rowerem więc nikt nie będzie.? 10:45, 22.01.2021