Czy wiedzieliście, że na podstawie kaszubskiej kultury i wierzeń powstaje gra komputerowa? Jeśli nie, to już spieszymy z przedstawieniem świata gry Dungeons of the Amber Griffin.
Unikatowe budowle, fantazyjne lokacje tworzone na podstawie prawdziwych miejsc oraz rozbudowany system rozwoju postaci to tylko niektóre elementy, jakie mogą urzec w tej lokalnej produkcji. Wejherowskie Frozengem Studio tworzy grę wprowadzającą graczy w niezwykły świat legend kaszubskich, oferując przy tym niesamowite widoki dzięki wysokiej jakości grafice. Szczegóły na temat produkcji zdradził nam Pan Tomasz Rożyński, pomysłodawca oraz główny twórca gry.
Skąd wziął się pomysł na stworzenie gry w uniwersum dawnych Kaszub?
Początkowo pracując po godzinach, rozwijałem grę w klimacie dark fantasy – budowałem mechaniki, tworzyłem poziomy, nie specjalnie skupiając się na warstwie fabularnej. Podczas pewnego słonecznego dnia, podczas rodzinnego spaceru, natknąłem się na wystawę o kulturze słowiańskiej i ziołolecznictwie na placu Jakuba Wejhera. To moment, kiedy olśniło mnie: mamy przecież w Wejherowie Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej. Skontaktowałem się z dyrektorem muzeum, który okazał się otwarty na współpracę przy projekcie. Dodatkowo zdobyliśmy skromne dofinansowanie z Rozwoju Sektorów Kreatywnych, które umożliwiło nam rozwinięcie działu produkcyjnego o nowe osoby i zadania oraz na stworzenie treści przygotowanych przez pracowników muzeum. Pomyślałem, że to nasza szansa, by stworzyć coś unikatowego – świat, który jeszcze nie został przedstawiony w grach, a który miałby trafić na rynek światowy. Co więcej, gra zyskała charakter edukacyjny, ponieważ wprowadza graczy w świat kaszubskich wierzeń niemal na każdym kroku. Poprzez zabawę kultywujemy nasze wierzenia, tradycję i historię.
fot. Dungeons of the Amber Griffin
Czy może Pan opowiedzieć trochę o fabule gry i jej mechanice?
Już w trailerze gry pojawia się postać òpiego – upiora, który zjada swoje ciało, a następnie wychodzi z grobu i zaczyna mordować. Upiór ten wspina się na dzwonnicę, ponieważ zgodnie z wierzeniami, gdy uderzy w dzwon, każdy, kto usłyszy ten dźwięk, umrze w męczarniach. Od tego momentu zaczyna się przygoda. Drużyna, którą stworzymy, dowiaduje się w pobliskiej tawernie o złowrogich wydarzeniach na północy. Wyrusza, aby rozwikłać zagadkę. Nie chcę zbyt wiele zdradzać, ale główny wątek opiera się na starej kaszubskiej legendzie mówiącej, że gryf pomorski ukrył w jeziorze bursztynowy artefakt. Według legendy, gdy na Kaszubach pojawi się zło, odnalezienie tego artefaktu może uratować ludzi przed zagładą. Jeśli chodzi o mechanikę rozgrywki, tworzymy grę typu „grid-based dungeon crawler”. Oznacza to, że gracze poruszają się po niewidzialnej siatce, jakby na kartce w kratkę. Jest to mechanika sprawdzona w grach z lat 90-tych, które cieszyły się dużą popularnością, ale z czasem zostały zapomniane (celujemy w niszę rynkową). Zastosowanie tej mechaniki sprawia, że rozgrywka skupia się przede wszystkim na eksploracji i wymusza na graczach taktyczne podejście do walki. W skrócie: nie pozwólmy się otoczyć bestiami, bo będziemy mieć przechlapane (śmiech).
Jakie zadania czekają na graczy w toku gry?
Najbardziej wyczekiwany tryb fabularny naszej gry zanurzy graczy w różnorodnych światach - od malowniczych pól i wiosek, przez tajemnicze jaskinie i ruiny, po mroczne bagna. Zapewniamy głęboką fabułę z możliwością wykonywania dodatkowych zadań oraz mnóstwo ukrytych przejść dla tych, którzy lubią eksplorację. A już teraz zapraszamy do darmowego dema na Steam, gdzie można wypróbować naszą mechanikę gry w różnych trybach: Samouczek, Speedrunning, Puzzle oraz unikalny tryb muzyczny, walcząc w rytm muzyki Percival Schuttenbach. Przygotujcie się na niezapomnianą przygodę!
fot. Dungeons of the Amber Griffin
Na stronie rzuciła mi się w oczy informacja, iż lokacje w grze były tworzone na podstawie prawdziwych miejsc na Kaszubach. Jak wyglądało zakulisowe tworzenie gry?
Zebraliśmy dokumentację fotograficzną z wielu interesujących miejsc w Polsce, takich jak Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach, Osada Słowiańska Sławutowo, Mechowskie Groty, Zamek Chojnik, Zamek Bolków, a także charakterystyczne dla Kaszub lasy i bagna. Wykorzystując tę dokumentację, staramy się odtwarzać podobne konstrukcje, choć nasza gra nie jest dziełem historycznym i pozwalamy sobie na pewne swobody, jak na przykład unikatowe budowy kamiennych budowli we wsiach, które nie były typowe dla wczesnego średniowiecza. Jednak dla zwiększenia grywalności i atrakcyjności, wprowadzamy podziemne kamienne korytarze oraz ruiny. W odniesieniu do lokacji, świadomie modyfikujemy nazewnictwo geograficzne, czasami przestawiając lokalizacje, aby unikać zastrzeżeń historyków. Fotogrametria, czyli technika przenoszenia rzeczywistych lokacji na podstawie zeskanowanych zdjęć, jest możliwa, ale znacząco zwiększa koszty produkcji. Myślę, że w wielu lokacjach nasi rodzimi gracze będą czuć się „swojsko”.
Czy w grze jest możliwość grania w języku kaszubskim albo występują rodzime nazwy zapisywane w tym języku?
Tak, oczywiście. Już teraz, w publicznej wersji demonstracyjnej gry, wszystkie treści są przetłumaczone na język angielski i kaszubski (także serwis internetowy gry). Jest to spore wyzwanie, ale wspierają nas pracownicy muzeum, którzy trzymają pieczę nad implementacją treści zgodnie z aktualnymi normami i standardami. W grze stosujemy oryginalną pisownię kaszubską w nazewnictwie klas postaci, potworów, opowiadań i innych treści, nawet w przypadku rozgrywki w języku polskim i angielskim. Uważamy, że w ten sposób możemy zaznajomić graczy na całym świecie z kaszubskim językiem i wierzeniami. Wysoka unikatowość kaszubszczyzny zwiększa atrakcyjność treści w grze, co zostało docenione nominacją do finalistów w kategorii „Najlepsza gra narracyjna” na festiwalu Taipei Game Show „Indie Game Award 2023”.
fot. Dungeons of the Amber Griffin
Kiedy możemy spodziewać się pełnej wersji gry?
Obecnie zakończyliśmy pracę nad najważniejszymi mechanikami w grze. W kwietniu, około 15-22, planujemy uruchomienie zbiórki pieniędzy na platformie Kickstarter, aby sfinansować dalszą produkcję gry. Następnie, w okolicach czerwca, wejdziemy w model Early Access, co umożliwi graczom wspieranie produkcji finansowo oraz udzielanie swoich pomysłów na powstającą wersję gry. Takie rozwiązanie pozwoli nam tworzyć grę wspólnie z graczami. Planujemy zakończenie produkcji gry w okolicach listopada 2024 r., ale oczywiście trudno nam przewidzieć, jakie problemy mogą się jeszcze pojawić w trakcie produkcji.
Rozmawiała Monika Fischer
Zapraszamy do odwiedzenia strony dungeons-griffin.com oraz do wypróbowania demonstracyjnej wersji gry.
Z twórcami gry można bezpośrednio porozmawiać na oficjalnym kanale Discord: https://discord.gg/mWV3a3Nrzw
Galeria zdjęć:
fot. Dungeons of the Amber Griffin
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz