Każdego roku młodzi ludzie szukając szansy na lepsze życie, wyjeżdżają za granicę, by spełnić marzenia. W większości przypadków to bezpieczna i wartościowa przygoda, ale czasem za atrakcyjną ofertą pracy, czy szybkim wyjazdem kryje się dramat.
Handel ludźmi nie jest odległym problemem, to zagrożenie, które realnie dotyka także Polaków. Dlatego polska Policja we współpracy z Fundacją La Strada zainaugurowała ogólnopolską kampanię edukacyjno-profilaktyczną #TwojeŻycieTwojaKarta. Inicjatorzy chcą, żeby każdy umiał zadbać o siebie, rozpoznawał niebezpieczeństwo i wiedział, kiedy powiedzieć „stop", zanim będzie za późno.
Handel ludźmi – realne zagrożenie
Czerwiec jest czasem, gdy wiele osób – szczególnie maturzyści i studenci – zaczyna planować wakacyjne wyjazdy za granicę i podejmuje sezonowe prace. To właśnie w tym okresie przestępcy najczęściej rozpoczynają „polowanie" na ofiary.
W latach 2017-2024 polska Policja zidentyfikowała w naszym kraju aż 295 domniemanych ofiar handlu ludźmi. Są to obywatele Polski (135 osób) oraz cudzoziemcy – najczęściej z Filipin (80 osób), Ukrainy (25 osób), Bułgarii (18 osób), Kolumbii (10 osób) oraz innych krajów (27 osób). Analiza ujawnionych w ostatnich latach przestępstw w tym zakresie wskazuje, że: 32% związanych było z pracą przymusową i niewolnictwem, 23% przypadków dotyczyło eksploatacji seksualnej, 8% dotyczyło żebractwa, 37% przypadków obejmowało inne formy wykorzystywania, w tym m.in.: wyłudzanie świadczeń socjalnych (głównie w krajach skandynawskich) oraz wyłudzanie kredytów bankowych.
- Handel ludźmi to poważne przestępstwa, które wciąż przybierają nowe formy. Ofiarami coraz częściej stają się młodzi ludzie podejmujący szybkie decyzje o wyjazdach zagranicznych. Dlatego kluczowe są działania prewencyjne i edukacyjne. Kampania #TwojeŻycieTwojaKarta, prowadzona wspólnie przez Biuro Komunikacji Społecznej KGP, Biuro Kryminalne KGP oraz Fundację La Strada, ma pomóc w podnoszeniu świadomości i uchronić młode osoby przed niebezpieczeństwem. Od lat prowadzimy działania zwalczające ten proceder, ale najskuteczniejsza według mnie jest profilaktyka. Z tego powodu stawiamy dziś na edukację i ostrzegamy: sprawcy potrafią manipulować, wzbudzać zaufanie i tworzyć fałszywe relacje. Tylko świadome decyzje i ostrożność mogą uchronić przed tragedią – mówi insp. Monika Golik, Zastępca Dyrektora Biura Kryminalnego KGP.
- Jeśli masz wątpliwości związane z wyjazdem lub obawiasz się o przyjaciółkę czy kolegę, zadzwoń do nas. Możesz zapytać anonimowo, możesz poradzić się kogoś, kto zna wiele takich historii. Wyjazd ma być przygodą, drogą do lepszego jutra, a nie koszmarem. Nigdy nie mówimy „nie jedź", tylko pokazujemy, które punkty wymagają więcej informacji, chwili na zastanowienie. Jeżeli coś pójdzie nie tak, zawsze można do nas zadzwonić i zorganizujemy pomoc – mówi Irena Dawid-Olczyk, Prezeska Fundacji La Strada.
- Handel ludźmi to nie jest odległy problem z nagłówków gazet, ale realne zagrożenie, które może dotknąć młodych ludzi nie tylko w naszym kraju. Te liczby nie są abstrakcją. Za każdą z nich stoi człowiek i dramat, który stał się jego udziałem. Młoda dziewczyna, student, obywatel innego kraju, który szukał w Polsce lepszej przyszłości. Chcemy dotrzeć do wszystkich młodych ludzi w momencie, w którym podejmują ważne dla siebie decyzje. Ta kampania ma być ostrzeżeniem i pomocą. Hasło #TwojeŻycieTwojaKarta nie jest przypadkowe. W naszej akcji chcemy powiedzieć: „Warto marzyć, ale jeszcze bardziej warto się chronić. Twoje życie to nie gra. To Ty masz w ręku wszystkie karty. Zanim podejmiesz decyzję o pracy, wyjeździe, nowej znajomości – proszę, sprawdź, kto rozdaje karty"– mówi insp. Katarzyna Nowak, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji i dodaje.
O kampanii i pracy nad spotem
Kampania opiera się na mocnym przekazie wizualnym – głównym elementem jest spot wideo, przygotowany przez Biuro Komunikacji Społecznej KGP, który w symboliczny sposób pokazuje trzy możliwe scenariusze: poznanie tzw. loverboya, wyjazd do pracy marzeń oraz kontakt z Policją, dzięki któremu można ustrzec się przed zagrożeniem. Spot rozgrywa się w gabinecie wróżki, a jego symbolem są karty tarota, które w metaforyczny sposób pokazują, jak łatwo można ulec manipulacji i stracić kontrolę nad własnym życiem. Kiedy młoda dziewczyna, wyciągając kolejne karty, „ogląda" potencjalne ścieżki swojego życia – uświadamia sobie, że każda decyzja, którą podejmie, może prowadzić do zupełnie innego zakończenia – sukcesu, rozczarowania albo tragedii.
Oprócz spotu, kampania obejmować będzie także spektrum działań w mediach społecznościowych oraz informacji edukacyjno-profilaktycznych, które będzie można znaleźć na stronie internetowej polskiej Policji.
Twoje życie. Twoja decyzja. Twoja karta.
Kampania #TwojeŻycieTwojaKarta potrwa do końca czerwca i prowadzona będzie w okresie poprzedzającym wakacje, kiedy ryzyko wyjazdów do nieznanych miejsc oraz podejmowania pracy "w ciemno" jest największe. – Pamiętaj, Twoje życie nie powinno zależeć od przypadku. Każda decyzja, którą podejmujesz, ma znaczenie. Wybieraj mądrze – przypomina insp. Katarzyna Nowak. – Tworząc kampanię, zależało nam na tym, by była autentyczna i trafiała do młodych ludzi. Postawiliśmy na nowoczesne formy przekazu. Kampania ma nie tylko edukować, ale przede wszystkim pomóc młodym ludziom podejmować bezpieczne decyzje.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz