Sygnatariuszami porozumienia są CRIST S.A., WIKE S.A., Pracodawcy Pomorza oraz Bałtycki Instytut Transformacji Energetycznej (BETI). Celem jest budowa pierwszej w Polsce floty statków instalacyjnych WTIV (Wind Turbine Installation Vessel) i dynamiczne zwiększenie udziału local content w realizacji II i III fazy morskich farm wiatrowych (MFW).
– To przełomowy moment dla Pomorza i całej Polski. Przyszedł czas na działanie – nie możemy dłużej godzić się na marginalizację polskich firm w projektach offshore. Wchodzimy w fazę konkretów: technologie, stocznie, partnerstwa i flota – komentuje Maciej Stryjecki, prezes BETI, lider instytucjonalny inicjatywy.
Offshore: czas na polską flotę
W UE planuje się budowę 300 GW mocy z morskich farm wiatrowych do 2050 r., co oznacza zapotrzebowanie na co najmniej 40 nowoczesnych jednostek WTIV. Polska – planująca budowę co najmniej 18 GW MFW do 2040 r. – potrzebuje własnej floty. Tylko do realizacji I i II fazy potrzeba 2 statków WTIV, a przewidywana III faza (ok. 12 GW) oraz rosnące potrzeby serwisowe podnoszą tę liczbę do 4 jednostek i więcej. Tymczasem obecnie w Europie operuje niespełna 30 takich jednostek, z których znaczna część nie jest przystosowana do nowych turbin 15–20 MW. Dodatkowo, analizy rynku wskazują, że od 2028 roku na rynku nastąpi niedobór tego typu jednostek. To może spowolnić realizację polskich projektów o ok 2-3 lata oraz wpłynąć na wzrost kosztów ich budowy.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz