W środę 5 lutego doszło do pożaru hali w Gdańsku, gdzie były magazynowane rowery elektryczne floty MEVO. Ze względu na rozległość ognia, zastępy straży pożarnej prowadziły działania bez przerwy do godzin wieczornych w czwartek. Czy w związku z tym, czy rowery wrócą wiosną na trasy pełną flotą?
Tragiczny pożar wybuchł w środę, wczesnym popołudniem, na terenie dawnych zakładów naprawczych taboru kolejowego w Gdańsku. Na miejscu pracowały jednostki z całego województwa, w tym z powiatu wejherowskiego. Wewnątrz hal znajdowały się rowery elektryczne, zwykłe i akumulatory.
Sytuacja MEVO po pożarze
W czwartek, 6 lutego, na miejscu zdarzenia odbyła się wizja lokalna z udziałem strażaków oraz prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz. Potwierdzono, że w pożarze spłonęło 1500 rowerów przechowywanych w hali. Wśród zniszczonych jednośladów znajdowało się ponad 1300 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 162 rowery standardowe. W magazynie przechowywano także około 1000 baterii zasilających rowery. Operator systemu CityBike Global prowadzi rozmowy z producentem, by jak najszybciej uzupełnić brakujące pojazdy.
Oszacowano straty
Operator CityBike Global poinformował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, że wstępne straty oszacowano na około 11 mln zł. Dokładne wyliczenia będą możliwe dopiero po uzyskaniu dostępu do zniszczonego obiektu, co nastąpi po zakończeniu wszystkich działań Państwowej Straży Pożarnej.
Przed pożarem cała flota MEVO liczyła około 4900 rowerów. Z tej liczby - zgodnie z umową z operatorem - do dyspozycji użytkowników było 4099 jednośladów. Dodatkowe pojazdy w liczbie ok. 800 sztuk znajdowały się w rezerwie operatora. W wyniku pożaru liczba dostępnych dla użytkowników systemu rowerów zmniejszyła się do około 3300, co stanowi 80% stanu floty, wymaganej umową.
Aby spełnić warunki umowy - czyli 4099 sztuk rowerów dostępnych dla użytkowników - brakuje około 800 pojazdów. Operator CityBike Global analizuje możliwości jak najszybszego odtworzenia stanu floty i prowadzi rozmowy z producentem rowerów. OMGGS już w środę, kilka godzin po pożarze, zwrócił się do operatora o przedstawienie szczegółowego harmonogramu przywrócenia pełnej liczby rowerów. Operator deklaruje, że dołoży wszelkich starań, aby uzupełnienie floty nastąpiło jak najszybciej.
Do końca lutego MEVO funkcjonuje zgodnie z warunkami umowy, ponieważ w tym okresie dostępna jest połowa floty.
Ubezpieczenia rowerów
Zgodnie z umową zawartą między Obszarem Metropolitalnym a firmą CityBike Global, hiszpański operator systemu roweru metropolitalnego MEVO posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC). Ochrona ta zabezpiecza firmę, jako właściciela całej floty rowerów, przed roszczeniami klientów i osób trzecich, za szkody powstałe w wyniku jej działalności. Z informacji przekazanych przez CityBike Global wiemy, że firma nie posiadała dodatkowego ubezpieczenia mienia własnego.
Obszar Metropolitalny nie jest właścicielem rowerów. Zgodnie z obowiązującą umową, OMGGS zamówił u hiszpańskiego operatora usługę zarządzania MEVO, przy użyciu rowerów, stanowiących własność operatora.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz