Zamknij

Zaczęła się era zeroemisyjnych przejazdów

14:00, 17.01.2022 M.F. Aktualizacja: 10:00, 18.01.2022
Skomentuj fot. TransInfo.pl/fb fot. TransInfo.pl/fb

Podpisano kontrakt z NFOŚiGW na zakup 3 autobusów zeroemisyjnych i 2 ładowarek. Ostatni spalinowy pojazd dla wejherowskiej komunikacji miejskiej zaprezentowano 6 lipca 2021.

Jak to się zaczęło?

W 2018 roku, 1 listopada, MZK Wejherowo przystąpiło do ustawy o elektromobilności i jej przyszłego wykonania. Wejherowo włączyło się w rozwój elektromobilności i zawarło umowę z NCBR przystępując do programu E-BUS, którego efektem końcowym ma być autobus bez emisyjny zasilany wodorem – polskiej myśli inżynieryjnej. Program rządowy jednak umiera, ale dążenie do innowacji pozostaje. MZK inicjuje porozumienie miedzy gminne (Wejherowo, Gdynia, Gdańsk, Tczew i LOTOS – zastosowanie wodoru do komunikacji miejskiej) i powstaje opracowanie, do którego pozyskano ze środków UE ekspertów europejskich. Opracowano rekomendacje i dalsze projekty.

W 2019 roku Rada Nadzorcza MZK przyjęła do wdrożenia Strategie rozwoju opartą na elektromobilności w latach 2020 -2035. W czerwcu 2021 roku strategia ta zostaje zatwierdzona przez Prezydenta Miasta Wejherowa.

W styczniu 2021 MZK złożyło wniosek do NFOŚiGW na dofinansowanie zakupu 3 autobusów zeroemisyjnych i dwóch ładowarek elektrycznych dwufunkcyjnych. W ten sposób rozpoczęły się negocjacje i udział w programie pt.: ZIELONY TRANSPORT. W sierpniu 23 MZK podpisało Porozumienie z Rządem w Ministerstwie Klimatu w sprawie kierunków rozwoju runku wodorowego. MZK jest jedynym uczestnikiem podpisującym to porozumienie w kategorii firm transportu komunalnego. 23 grudnia 2021 MZK podpisało umowę na dofinansowanie. 28 grudnia 2021 ogłosiło przetarg na dostawę w 2022 roku 3 autobusów i 2 ładowarek. Ogłoszenie na stronach biuletynu zamówień publicznych UE opublikowane zostało w dniu 31.12.2021.

Termin składania ofert dostawców na ich wniosek został przesunięty na 01 lutego 2022 i w dniu tym nastąpi otwarcie złożonych ofert, a kto będzie dostawcą pokaże przyszłość. Wydłużenie składania ofert nie zmienia harmonogramu dostaw – wszystkie 3 pojazdy zostaną dostarczone w roku 2022.

Era pojazdów spalinowych w wejherowskiej komunikacji miejskiej została zakończona w dniu 6 lipca 2021, gdzie zaprezentowano ostatni zakupiony autobus firmy SOLARIS. W Wejherowie testowano autobusy 3 producentów światowych marek. Jakie modele rozpoczną wożenie pasażerów w komfortowych warunkach pokaże przyszłość. Jedno jest pewne – Wejherowo pozostanie w czołówce awangardy innowatorów i przodowników ochrony klimatu i prawa ludzi do życia na bezpiecznej Ziemi.

Źródło: MZK Wejherowo

fot. MZK Wejherowo

(M.F.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

Pasażer Pasażer

0 1

Ciekawe kiedy doczekamy się pierwszego autobusu elektrycznego? 16:54, 18.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

PolakPolak

0 0

Tak. A na przelotowej 6 tysiące aut ruszają z każdych świateł. Wystarczyło by zrobić zieloną falę i ile spalin mniej w mieście? 08:14, 21.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%