Zamknij
REKLAMA

Przygotowanie organizmu do nachodzącej jesieni i zimy

10:40, 18.10.2021 | �.W
Skomentuj
REKLAMA

Jesień i zima to szczególny czas dla naszego organizmu. Brak słońca, częsta rezygnacja z ruchu na świeżym powietrzu, mniejszy dostęp do witamin i minerałów zawartych w świeżych owocach oraz warzywach sprawiają, że stajemy się osłabieni i bardziej podatni na infekcje.

Jak poprawić odporność, zadbać o swoje zdrowie oraz dobrą kondycję i zapewnić sobie ochronę przed wirusami? Bardzo ważne jest wprowadzenie zmian w codziennej diecie i stylu życia.

Czego potrzebuje Twój organizm w sezonie jesienno-zimowym?

Prawidłowo odżywiony organizm to gwarancja dobrze działającego układu odpornościowego, który w naturalny sposób chroni człowieka przed atakiem chorób. Do jego prawidłowego funkcjonowania niezbędne są wszystkie składniki odżywcze. Prawidłowe proporcje białek, węglowodanów, tłuszczów oraz witamin i składników mineralnych to pierwszy krok do wzmocnienia swojego ciała.

Jesienią warto zmienić sposób odżywiania.  Ważne jest sięganie po zdrowe i świeże produkty, które nie są wysoko przetworzone. Chłody i jesienna melancholia sprawiają, że chętnie sięgasz po słodycze i fast foody? Warto znaleźć ich zdrowszy zamiennik doskonale sprawdzą się świeże i suszone owoce oraz warzywa.

Wspomóż się suplementami

Doskonałym wsparciem dla Twojego organizmu będą suplementy diety, które pozwolą Ci uzupełnić braki mikroelementów. Niektórzy twierdzą, że CBD wzmacnia odporność - potwierdziły to badania z 2008 roku, które pokazały, że długotrwałe podawanie kannabinoidów korzystnie wpływa na receptory typu CB2, które pełnią ważną funkcję w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego. Naturalny olejek lub kapsułki CBD mogą pomóc wzmocnić odporność przed zimą.

Podatność na infekcje podnoszą niedobory cynku, dlatego warto sięgnąć po suplementy z jego zawartością. Cenne będą także mieszanki witamin z grupy B i magnezu oraz witamina D.

Co jeść jesienią?

Gdy chcesz uchronić się przed infekcjami, musisz wzmocnić jelita, która są jednym z najważniejszych partii ciała, gdzie produkowane są komórki odpornościowe. Przygotowanie swojego organizmu do zimy rozpocznij od sięgania po produkty, które zawierają naturalne probiotyki, czyli żywe kultury bakterii. Najkorzystniejsze są bakterie z grupy Lactobacillus Rhamnosus LGG. Znajdziesz je w kefirach, jogurtach (wybieraj niesłodzone jogurty naturalne) oraz sfermentowanych warzywach (np. kiszonych ogórkach czy kapuście). Produkty kiszone zawierają prosty kwas mlekowy, który powstaje wskutek rozkładu cukru. Doskonale wpływa on na naturalną florę bakteryjną jelit i chroni przed rozwojem bakterii gnilnych. Sfermentowane produkty pochodzenia mlecznego spowalniają rozwój szkodliwych patogenów i wspomagają budowę korzystnych bakterii pokarmowych.

Sięgaj również po soki z kiszonek, które są bogate w witaminy z grupy B. Surowe owoce i warzywa bogate w witaminę C wzmocnią ścianki naczyń krwionośnych i pomogą w przyswajaniu żelaza, którego niedobory osłabiają układ odpornościowy i mogą odpowiadać za anemię. Dużo witaminy C zawiera papryka, natka pietruszki, szpinak, kalafior, kalarepa. Do swojej diety wato włączyć także cytryny, kiwi, grejpfruty, pomarańcze.

Kolejnym składnikiem, którego nie powinno zabraknąć w jesiennej diecie, są kwasy z grupy omega-3. Znajdziesz je w tłustych rybach morskich (makrele, tuńczyk, łosoś, śledzie, sardynki).

W sezonie jesienno-zimowym nasi przodkowie już od lat wspomagali się cebulą i czosnkiem. Zawierają one fitoncydy o działaniu bakteriobójczym i biobójczym. Są bogatym źródłem witaminy C, A i E, witamin z grupy B oraz magnezu, żelaza, selenu. Warzywa te skutecznie chronią przed infekcjami.

Do diety warto włączyć także produkty bogate w beta-karoten (marchewka, natka pietruszki, szpinak, jarmuż, brukselka, czerwona papryka, morele, brzoskwinie, śliwki) oraz prowitaminę A (ryby, chude mięso, drób, groch, fasola, soczewica).

Ruch na świeżym powietrzu

Dla zachowania dobrej kondycji i budowania odporności organizmu bardzo ważny jest ruch na świeżym powietrzu. Niesprzyjająca pogoda nie sprzyja treningom, ale warto zaplanować regularne spacery, bieganie czy jazdę na rowerze. Zimą sprawdzi się jazda na nartach lub łyżwach, pływanie na basenie i zajęcia fitness.

(�.W)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%