Zamknij
REKLAMA

Jak zadbać o właściwą wilgotność powietrza w domu?

14:54, 30.12.2019 | ?.W
REKLAMA
Skomentuj

Sezon jesienno-zimowy to czas, kiedy najczęściej dopadają nas infekcje. W obliczu panujących za oknem chłodu i pluchy, uciekamy często do ciepłych wnętrz. Częste zmiany temperatury oraz przebywanie w wysuszonych pomieszczeniach są najczęstszą przyczyną chorób. Jak zadbać więc o właściwą wilgotność powietrza i jak wpływa ona na nasze zdrowie?

Wpływ wilgotności na nasze zdrowie

Zatkany nos, częste bóle głowy, drapanie skóry, sucha skóra. Każdy z tych objawów może mieć związek z przebywaniem w zbyt suchych pomieszczeniach. Zbyt niska, jak i zbyt wysoka wilgotność mogą być szczególnie szkodliwe dla dzieci, jak i alergików czy osób starszych.

Choroby układu oddechowego

To właśnie on jest najbardziej narażony na negatywne skutki przesuszenia, jak i przewilżenia mieszkania. Śluzówki nosa i gardła stanowią bowiem naturalną barierę przed bakteriami, wirusami czy alergenami. Suche powietrze wysusza również śluzówki, który w konsekwencji wolniej reagują na docierające do organizmu zanieczyszczenia. Dlatego też zimą, nasza odporność spada, stajemy się bardziej podatni na różnego rodzaju przeziębienia, katary, zapalenia górnych dróg oddechowych. Niedobre w skutkach może okazać się również zbytnie nawilżenie pomieszczenia. Długotrwałe przekroczenie poziomu 60-70% wilgotności sprzyja rozwojowi i namnażaniu się grzybów i pleśni.

Alergicy częściej skarżą się na różnego rodzaju infekcje, wynikające z większej ekspozycji na roztocza kurzu domowego. Ich siedliska znajdujące się choćby w materacach, tapicerowanych meblach, firankach czy dywanach rozmnażają się w wyższych temperaturach (powyżej 23 °C), uprzykrzając życie osobom uczulonym. Receptą na to jest częste wietrzenie mieszkania i utrzymywanie chłodniejszej temperatury (okolice 20-21 °C). W przypadku dużego smogu za oknem, warto zaopatrzyć się również w oczyszczacz powietrza.

Serwis porównujący oczyszczacze i nawilżacze powietrza https://ranking-oczyszczaczy.pl/, wskazuje, że oczyszczacze powietrza usuwają roztocza, natomiast nie usuwają ich źródła. Alergicy powinni zadbać o usunięcie źródeł roztoczy np. meble tapicerowane, dywany, koce itp.

Sucha skóra

Suche powietrze w biurze lub mieszkaniu może prowadzić do wysuszenia nie tylko błon śluzowych, ale i skóry. Przypomina ona trochę naczynia z wodą wieszane na kaloryferach. Gdy w pokoju przed dłuższy czas utrzymuje się ciepłe, suche powietrze, woda wyparowuje. W podobny sposób działa organizm ludzki, który broniąc się przed ubytkami wody, pobiera ją ze skóry i błon śluzowych. Wysuszenie skóry powoduje:

  • pękanie,
  • łuszczenie się,
  • swędzenie,
  • pieczenie (np. w okolicy oczu),
  • przyśpieszone efekty starzenia

Codzienne samopoczucie i jakość snu

Wreszcie odpowiednie nawilżenie to również recepta na lepsze samopoczucie i zdrowy sen. Zbyt suche otoczenie sprzyja problemom z koncentracją, bólom głowy, apatii czy osowiałości. Częściej pojawia się również uczucie rozbicia. Wilgotność sprawia, iż kurz rzadziej osiada na meblach. Wpływa również na jakość naszego snu. Nawilżając pomieszczenie przed snem, obudzimy się rano rześcy i bardziej wypoczęci.

Optymalna wilgotność, czyli jaka?

Zgodnie z normą budowlaną PN-78/B-03421 poziom wilgotności powinien wynosić w budynku nie mniej niż 30%. Za optymalny dla organizmu poziom uznaje się wartości  40-60%. Codzienne życie pokazuje jednak, że trudno jest utrzymać takie warunki, szczególnie zimą. Najgorzej sytuacja wygląda w nowoczesnych, klimatyzowanych biurach, bez możliwości otwarcia okien. Wilgotność w takich pomieszczeniach spada wówczas nawet do 10%.

Jak nawilżać mieszkanie?

Istnieją różne, mniej lub bardziej skuteczne metody nawilżania mieszkania, wśród których znajdują się zarówno sposoby znane naszym babciom, jak i bardziej nowoczesne.

1. Nawilżacz powietrza

Najbardziej efektywna i bezpieczna metoda nawilżania mieszkania. Nawilżacze powietrza to nowoczesne urządzenie o dużo większej wydajności i skuteczności nawilżania, niż np. tradycyjne pojemniki na wodę na kaloryferach. Ewaporacyjne, parowe lub ultradźwiękowe, w kilkanaście minut potrafią przywrócić odpowiedni poziom wilgotności. Alternatywą dla osobnych nawilżaczy powietrza sa oczyszczacze powietrza z funkcją nawilżanie np. oczyszczacz powietrza z nawilżaczem Philips ac3829/10.


 
Ze względu na bezpieczeństwo i komfort użytkowania, polecane są w szczególności nawilżacze ewaporacyjne. Urządzenia wykorzystują naturalny proces odparowywania pary wodnej z wkładu nawilżającego (maty ewaporacyjnej). Pod wpływem wentylatora, urządzenie zasysa suche powietrze, które następnie przechodzi przez filtr (matę), by zostać emitowanym w formie czystej, zdrowej mgiełki. Metoda ta należy do najbezpieczniejszych sposób nawilżania. W urządzeniu można stosować bieżącą wodę z kranu. Należy jedynie pamiętać, aby regularnie wymieniać wodę i czyścić filtr.

Przykładem nawilżacza ewaporacyjnego są nawilżacze Philips np. nawilżacz philips hu4813/10


 
Popularnymi nawilżaczami są również modele ultradźwiękowe. Często charakteryzują się one niższą ceną przy wyższej wydajności. Należy jedynie pamiętać, iż rozbijając cząsteczki wody urządzenie rozbija też wszystkie związki chemiczne zawieszone w tejże wodzie. Z tego tez względu zaleca się stosowanie wody destylowanej. Biorąc pod uwagę koszty eksploatacji, droższe urządzenia ewaporacyjne szybko się spłacają.

Ostatnią grupa nawilżaczy są urządzenia parowe. Najprostsze i najtańsze, wyposażone są w grzałkę, która podgrzewa wodę, zamieniając ją w parę emitowaną do otoczenia. Rozwiązanie to pochłania jednak sporo prądu, niosąc ze sobą również ryzyko poparzeń.

2. Domowe sposoby nawilżania

Rozstawienie prania w sypialni, rozłożenie wilgotnych ręczników na grzejniku lub zawieszenie na nim kamionkowych zbiorników z wodą to jedne z przykładów tradycyjnych, domowych sposobów nawilżania. Metody te przyniosą tylko chwilowe nawilżenie. Ich skuteczności nie można więc porównywać z nawilżaczami powietrza.

3. Wietrzenie mieszkania

Gdy tylko pogoda na to pozwala, warto regularnie wietrzyć mieszkanie. Najlepiej kilka razy dzień (a przynajmniej przed snem) otworzyć szeroko okna na kilka minut, a gdy aura na to pozwala spać przy rozszczelnionych oknach. Wpływa to nie tylko na poziom wilgoci, ale również tlenu, jaki mamy dostępny.

4. Rośliny doniczkowe

Bardzo popularny sposób, choć mniej skuteczny aniżeli mogłoby się wydawać. Rośliny doniczkowe w naturalny sposób wyparowują część pobranej wody. Jednak aby nawilżyć w ten sposób średniej wielkości pokój, należałoby umieścić w nim kilkanaście lub kilkadziesiąt doniczek. Nie można natomiast odmówić wdzięku roślinom. Dlatego też można je stosować jako dodatek do nawilżaczy powietrza.

(?.W)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© gwe24.pl | Prawa zastrzeżone