Wiele mówi się o zarządzaniu relacjami z klientami w biznesie, ale niewiele osób rozumie ideę przyświecającą temu rozwiązaniu. Czym jest system CRM, jakie są jego rodzaje i do czego można go wykorzystać? Na te wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
CRM to skrót od angielskiej nazwy Customer Relationship Management, czyli innymi słowy zarządzanie relacjami z klientami. To rozwiązanie opiera się na stawianiu zleceniodawcy w centrum zainteresowania całej firmy na każdym etapie jego obsługi. Dzięki systemowi CRM każde nowe zadanie może być szybciej i lepiej wykonane, co bezpośrednio przyczyni się do pozytywnych odczuć klientów oraz pogłębienia ich relacji z marką. Pozytywnym efektem takich działań jest pojawiająca się lojalność – a o nią właśnie chodzi w systemie zarządzania relacjami z klientem. Filozofia CRM jest realizowana na różne sposoby, między innymi dzięki programom komputerowym wspierającym efektywne zarządzanie relacjami z klientem na co dzień.
Systemy do zarządzania relacjami z klientem można podzielić na cztery podstawowe rodzaje.
CRM stacjonarny to jedna z pierwszych wersji systemów, które były wgrywane na firmowe komputery lub serwer zewnętrzny. Sytuacja zmieniła się w momencie gdy powstały chmury i dyski do gromadzenia plików w Internecie. Dziś zyskują na popularności systemy typu SaaS – Software as a Service. Aby skorzystać z tego rozwiązania wystarczy wejść na właściwą stronę, zarejestrować się i zapłacić. Następnie możesz korzystać z danego CRMu za pośrednictwem przeglądarki.
Uniwersalny system CRM nie jest dedykowany żadnej branży – posiada gamę uniwersalnych rozwiązań potrzebnych podczas standardowej obsługi klienta. Program można modyfikować i dostosować do własnych potrzeb, ale nie ma mowy o pełnej dowolności. Bardziej skomplikowane czy złożone biznesy wykorzystują branżowy CRM – dopasowany do potrzeb indywidualnego klienta. Tego rodzaju rozwiązania są implementowane w bankach oraz firmach telekomunikacyjnych.
W działaniach wielu firm występuje wyraźny podział na obsługę klienta indywidualnego oraz biznesowego. Nic w tym dziwnego – każdy z nich ma inne potrzeby, które wymagają odmiennego podejścia. Właśnie dlatego powstały systemy CRM B2B oraz B2C – modelują podejście sprzedażowe i dopasowują do klienta, z którym pracujesz.
Systemy CRM to komercyjne produkty, do których można kupić dostęp bądź licencję. Pierwsze rozwiązanie, oparte o otwarty kod źródłowy, możesz modyfikować wedle uznania. Natomiast za CRM licencjonowany zapłacisz raz bądź kilka razy – opłaty mogą być rozłożone na kwartały czy lata.
Systemy CRM są bardzo pomocne podczas prowadzenia biznesu – dlatego warto o nich wiedzieć jak najwięcej. Jeśli jesteś zainteresowany wprowadzaniem takiego rozwiązania do swojej firmy, zajrzyj na stronę Baseline.pl i znajdź produkt odpowiedni dla siebie.
0 0
Fajny artykuł. My używamy Firmao CRM u nas w biurze.
0 0
Moja firma korzysta z Firmao (https://firmao.pl/?pk_campaign=dm_info )od kilku lat i byłoby ciężko prowadzić firmę bez takiego wsparcia. Mamy dopasowany system pod specyfikę naszej firmy, u nas się sprawdza. Zależało nam na integracji z programem Symfonia i właśnie tutaj znaleźliśmy to rozwiązanie. Firmao ma super wsparcie techniczne i możliwość założenia darmowego konta testowego. Polecam.
0 0
Bardzo fajny artykuł, myślę, że przydatny dla osób szukających CRMa. Moja firma wybrała kilka lat temu Firmao https://firmao.pl/?pk_campaign=dm_oferty. System mimo kilku niedociągnięć naprawdę się sprawdza. Jest prosty, intuicyjny, działa w chmurze. Mogę polecić.
0 0
Akurat na Berberis nie powinniście mieć żadnych problemów. Z ich systemem działamy od ponad roku. Wersja Composita. Ważny jest wybór takiej wersji, żeby mieć wszystkie istotne rozwiązania, ale jednocześnie nie płacić za takie rozwiązania, które są dla was zbędne.
0 0
Berberis rozwiązuje w zasadzie wszystkie problemy. U nas wszystko zniknęło i się poprawiło. Aktualnie sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej, zero problemów i komplikacji. A jak u was? Czego można aktualnie oczekiwać? Mnie ciężko już sobie wyobrazić sprawne działanie bez wsparcia oprogramowaniem.