Sądzicie, że telewizory znikają z polskich domów, a Polacy nie interesują się już oglądaniem telewizji? Choć może się tak wydawać, to statystyki pokazują coś zupełnie innego. W dalszym ciągu telewizor i oglądanie telewizji zajmują istotne miejsce w naszym życiu, zmienia się tylko sposób oglądania stacji telewizyjnych. Przyjrzyjmy się statystykom.
Każdy Polak ma telewizor?
Z badania wykonanego przez IQS 96 w 2015 roku wynika, że… prawie każdy z nas ma odbiornik RTV w domu. Podobna część badanych przyznaje się do oglądania telewizji, jednak na pewno zauważalna jest zmiana sposobu, w jaki to robimy. Około połowa badanych przyznała, że korzysta do oglądania telewizji z innych urządzeń niż odbiornik RTV. Dotyczy to szczególnie osób młodych, z przedziału wiekowego 15–18 lat. W tym przypadku najczęściej wskazywane urządzenia to:
Tani i łatwy dostęp do szybkiego internetu powoduje, że Polacy bardzo chętnie korzystają z możliwości oglądania telewizji z wykorzystaniem tego medium. Np. w pakiecie telewizja z internetem w UPC już w najtańszej ofercie otrzymujemy dostęp do internetu z prędkością do 150 Mb/s i 116 kanałów, w tym 79 kanałów HD. Tak więc możemy niewielkim kosztem korzystać jednocześnie z szybkiego internetu i atrakcyjnego pakietu kanałów TV. Oczywiście żeby oglądać telewizję HD przez internet, musimy mieć dostęp do naprawdę szybkiego łącza światłowodowego – tylko takie zagwarantuje odpowiednią jakość korzystania z usługi.
Większość Polaków codziennie ogląda telewizję
Ze wspomnianego badania wynika, że aż 65 proc. naszych rodaków codziennie ogląda telewizję. W tym gronie znalazły się osoby:
Rzadziej, bo kilka razy w tygodniu/miesiącu telewizję ogląda 27 proc. badanych, natomiast jedynie 8 proc. przyznaje się do tego, że jej nie ogląda. W tej grupie mamy najczęściej osoby z przedziału wiekowego 26–35 lat, które mieszkają w miastach i zarabiają powyżej 3 tysięcy zł netto.
Zdecydowanie najwięcej czasu przed telewizorem spędzamy wieczorami – przyznaje to aż 73 proc. badanych, w tym również osoby młode, z przedziału wiekowego 15–18 lat.
Polska telewizyjnym bastionem
Państwa Europy Środkowo-Wschodniej są tą częścią kontynentu, gdzie telewizja doskonale radzi sobie z konkurencją ze strony internetowego video. Zdecydowanymi liderami w regionie pod względem oglądania telewizji są Rumuni. W pierwszej połowie 2018 roku spędzali oni przeciętnie przed telewizorami aż 330 minut dziennie i sytuacja nie zmieniła się w stosunku do roku poprzedniego. Zauważalne jest natomiast malejące zainteresowanie telewizją ze strony osób młodych, które należą do przedziału wiekowego 13–29 lat. W ich przypadku czas spędzany dziennie przed telewizorem zmniejszył się o 6 minut i wynosi dokładnie 220 minut. Polacy w tym rankingu okazali się jednymi z największych fanów oglądania telewizji – zajęliśmy trzecią pozycję. Średnio spędzamy przed telewizorem 263 minuty dziennie, natomiast w przypadku osób w wieku 13–29 lat czas ten wynosi 122 minuty. Drugą pozycję zajęły Węgry, a poza podium znalazły się Słowacja, Czechy i Litwa.
Znaczny spadek zainteresowania oglądaniem telewizji widoczny jest natomiast w krajach zachodniej Europy oraz w Skandynawii. Tak jak w Rumunii 56 proc. osób z omawianego przedziału wiekowego włączało telewizję codziennie, tak wynik ten dla Szwecji wynosi około 33 proc., a dla Norwegii 29 proc.
Kochamy telewizję, ale inaczej
W dalszym ciągu oglądanie telewizji jest jedną z ulubionych form spędzania przez Polaków wolnego czasu, ale na pewno w najbliższej przyszłości będziemy obserwować zmiany w tym zakresie. Przede wszystkim coraz więcej Polaków, szczególnie młodych, będzie oglądać telewizję w sieci. Być może również z wielu domów zaczną znikać telewizory.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz